انواع مصالح ساختمانی مناسب آب و هوای اصفهان

انواع مصالح ساختمانی در اصفهان

برای ساخته شدن ساختمان یا هر سازه ای موادی لازم است که مصالح ساختمانی نامیده می‌شود. این مصالح انواع گوناگونی دارد که با توجه به کاربری ساختمان، موقعیت جغرافیایی و نوع آب و هوای منطقه انتخاب می‌شوند. قبل از اینکه به انواع مختلف مصالح ساختمانی و توضیح هرکدام بپردازیم در رابطه با اقلیم‌های مختلف و مصالح مناسب برای انواع آب و هوا در ادامه صحبت می‌کنیم.

برای اینکه بتوانیم در شرایط مختلف آب و هوایی ساخت و ساز کنیم باید در گام اول با اقلیم منطقه آشنا باشیم. شرایط جوی و آب و هوای منطقه را بشناسیم. به طور کلی سه نوع اقلیم در کشور ما وجود دارد. معتدل و مرطوب، گرم و مرطوب،سرد و کوهستانی و خشک و گرم که برای ساخت و ساز در هریک از این اقلیم‌ها باید شرایط خاص اقلیم در نظر گرفته شود. و مصالح مناسب انتخاب شده تا باعث طول عمر سازه شود.

مصالح مناسب اقلیم مرطوب و معتدل

شرایط مرطوب و معتدل بیشتر در شمال کشور ما برقرار است. مناطقی مثل بندر انزلی، رشت، بابلسر و گرگان که همواره بارش باران زیاد بوده و مناطقی مرطوب هستند. در این مناطق مصالحی کاربرد دارد که ظرفیت حرارتی حداقلی دارند و اگر ساخت و ساز سنگین است باید مصالح ضخامت کمی داشته باشد. بنابراین باید مصالح کاربردی در این مناطق سبک بوده و در برابر رطوبت مقاوم باشند. مثلا ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت در این مناطق مناسب هستند.

مصالح مناسب اقلیم گرم و خشک

شهر اصفهان، مشهد، شیراز و ... از جمله مناطق با اقلیم گرم و خشک هستند. در این مناطق به دلیل وزش زیاد باد هوا خشک بوده و شدت تابش آفتاب زیاد است.  مصالحی که برای این نوع اقلیم‌ها انتخاب می‌شود باید در برابر حرارت تحمل بالایی داشته باشند. مثل انواع آجر که برای ساخت و ساز در این مناطق بسیار مناسب است. به طور کلی مصالح مورد استفاده باید ضخامت داشته و سنگبن باشند.

مصالح مناسب اقلیم سرد و کوهستانی

اقلیم شهرهایی مثل تبریز، ارومیه و سنندج که زمستان‌های سخت و طولانی دارند از جمله اقلیم‌های سرد و خشک در کشور ما هستند. در این مناطق بهار و فصل گرم کوتاه بوده، بارندگی و زمستان‌ها طولانی است. مصالح کاربردی در این مناطق مانند اقلیم گرم و خشک باید سنگین بوده و در برابر دما مقاوم باشد ولی با این تفاوت که این مقاومت در جهت حفظ دمای سازه بوده و عایق جرارتی منطقی داشته باشند. سنگ از جمله مصالحی است که در این مناطق کاربرد زیادی دارد. البته وجود معادن فراوان سنگ در این مناطق دسترسی را راحتتر کرده است. 

مصالح مناسب اقلیم گرم و مرطوب

بندرعباس، آبادان و اهواز از جمله مناطقی است که دارای اقلیم گرم و مرطوب هستند. تابستان‌های فوق العاده گرم و زمستانی کوتاه و معتدل دارند. مصالح کاربردی در این مناطق رنگ روشن داشته و سبک باید باشند. در واقع جرم حرارتی کمی داشته باشند به این ترتیب که گرما را در خود ذخیره نکنند. برای مثال استفاده از چوب در این مناطق ایده آل است. خصوصا برای درب و پنجره ها. ولی در خصوص کلیت ساختمان مصالحی انتخاب شود که جرم حرارتی کمی دارند.

در مطالب بالا تلاش کردیم شما با چهار اقلیم شاخص در کشور آشنا شوید. با توجه به اینکه ما در شهر اصفهان زندگی میکنیم که دارای اقلیم گرم وخشک است. باید دقت کنیم که مصالح مورد استفاده مناسب آب و هوای اصفهان باشد. در ادامه به معرفی کلی مصالح ساختمانی میپردازیم.

مصالح ساختمانی چیست؟

در تعریف کلی مصالح ساختمانی به متریالی گفته می‌شود که از آنها در ساختن سازه‌ها با کاربری‌ها مختلف استفاده می‌شود. مصالح به صورت طبیعی، مصنوعی، خام یا ترکیبی با ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. آشنایی با مصالح و ویژگی‌های هر کدام برای طراحی نقشه‌ی ساختمان و شروع ساخت و ساز ضروری است زیرا باید در نهایت سازه ای بادوام و مقاوم ساخته شود. رایج‌ترین مصالحی که از گذشته تا به امروز کاربرد داشته و تا به امروز هم جایگاه خود را در حوزه‌ی ساختمان سازی حفظ نموده اند شامل چوب، فلز، آجر، سیمان و بتن است. این متریال هایی که نام برده شد مقاومت بالایی داشته و هزینه‌ی مقرون به صرفه دارند. به همین دلیل در پروژه ای ساخت و ساز استفاده می‌شوند. البته امروزه با توجه به پیشرفت علم و صنعت، مصالح ساختمانی جدید با مزیت‌های بیشمار به بازار عرضه شده است. که در مقایسه با مصالح قدیمی قابلیت هایی دارند که معایب مصالح قدیمی را برطرف کرده و کارایی زیادی در قسمت‌های مختلف ساختمان دارند. برای آشنایی با برخی از متریال‌های جدید در حوزه‌ی ساخت و ساز میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

متریال جدید در ساخت و ساز

ویژگی مصالح مورد استفاده در اقلیم گرم و خشک اصفهان

با توجه به مطالب بالا متوجه شدیم که تعریف مصالح چیست و اصلا چه کاربردی دارند و اینکه شهر اصفهان جز اقلیم گرم و خشک میباشد و شرایط اقلیم بسیار تعیین کننده در انتخاب نوع مصالحی است که برای ساخت و ساز هر سازه ای انتخاب می‌شود.

سازه بتنی و استفاده از آجر در ساخت وساز در اصفهان

 اصفهان که به عنوان منطقه ای با هوای گرم و خشک شناخته می‌شود. به دلیل اختلاف دمای شب و روز، در انتخاب مصالح باید دقت زیادی شود. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که قسمتهایی از ساختمان که روزها در معرض حرارت است با مصالح ساختمانی سنگین ساخته شود. و قسمت‌های دیگر ساختمان با مصالحی سبک‌تر و با ظرفیت حرارتی کم ساخته شود.

این روزها در شهر اصفهان از بلوک‌های سیمانی برای ساخت اسکلت اصلی ساختمان استفاده می‌شود. این بلوک‌ها ظرفیت حرارتی کمی دارند و زیاد حرارت را در خود نگه نمیدارند.

 

 


 




نظرات شما

    افزودن نظر شما