انواع مصالح ساختمانی در اصفهان

انواع مصالح ساختمانی 

قبل از شروع این مطلب و توضیح در رابطه با تک تک مصالحی که که در ساخت و ساز ساختمان کاربرد دارد. به شما پیشنهاد میکنم با مراجعه به لینک زیر با انواع اقلیم و مصالح منایب هر اقلیم آشنا شوید. خصوصا اقلیم اصفهان که محل زندگی ما است. 

انواع مصالح ساختمانی مناسب اقلیم اصفهان

به طور کلی تعریف مصالح ساختمانی به این ترتیب است که به کلیه‌ی متریال هایی که از آنها برای ساخت سازه استفاده می‌شود مصالح ساختمانی می‌گویند. این مصالح به دو دسته‌ی ساده و مرکب تقسیم میشود.

مصالح ساده عبارتند از شن، آجر، سیمان،خاک، بلوک و ... درواقع مصالحی طبیعی یا مصنوعی که مواد تشکیل دهنده‌ی مشابه دارند.

مصالح مرکب عبارتند از ملات، بتن، ایزوگام و ... که از ترکیب چند متریال در روند تولیدشان استفاده شده است.

مصالح ساختمانی براساس روتولید هم تقسیم بندی میشوند.

روش تولید مصالح ساختمانی

هر یک از مصالح ساختمانی با شیوه‌ی خاص و متفاوتی تولید می‌شود ولی این روند تولید به طورکلی مصالح را به دو دسته‌ی پیش ساخته و درجا تقسیم میکند.

مصالح ساختمانی پیش ساخته

مصالح ساختمانی که در کارگاه یا کارخانه تولید شده و سپس به محل ساخت و ساز منتقل میشوند، جز دسته محسوب میشوند. استفاده از این مصالح پیش ساخته دو مزیت کلی دارد اول اینکه باعث کاهش هزینه‌ها در زمان اجرای پروژه می‌شوند. دوم اینکه به دلیل کاهش ضایعات با محیط زیست سازگارتر هستند. در کنار این دومزیت فوق العاده باید به دو نکته‌ی منفی هم اشاره کنیم. این مصالح گاهی در زمان اجرا انعطاف پذیری لازم را ندارند و گاهی مرحله‌ی تولید آنها طولانی است. ولی این دو نکته اهمیت استفاده از مصالح پیش ساخته را کم نمیکند و همچنان نقش مهمی در ساخت و ساز در اصفهان دارند. دیوارهای بتنی پیش ساخته، پنل‌های گچی پیش ساخته، انواع بلوک، کاشی و سرامیک، آجرو ... از جمله مصالح پیش ساخته‌ی پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز و بازسازی در اصفهان است.

مصالح ساختمانی درجا

همانطور که از اسم این مصالح مشخص است، در محل اجرای پروژه تولید و ساخته شده و استفاده می‌شوند. انواع ملات، قیر گونی، بتن درجا، چهارچوب درجا و ... از جمله مصالح درجا است.

انواع مصالح ساختمانی و کاربرد آنها

هریک از انواع مصالح ساختمانی کاربرد مخصوص به خود را دارد. در ادامه به معرفی مصالح پرداخته و در مورد کاربرد هرکدام توضیح خواهیم داد.

خاک رس

خاک ماده‌ی معدنی و عالی است که از فرسایش سنگ به وجود آمده و انواع متفاوتی دارد. یکی از تقسیم بندی‌های خاک براساس بافت خاک چسبنده و غیر چسبنده است. خاک رس از نوع چسبنده است و در ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد. البته باید در نوع با کیفیت آن در ساخت و ساز استفاده شود. دلیل استفاده از خاک رس در ساخت و ساز ساختمان در اصفهان این است که بهترین متریال برای حفط تعادل دمایی ساختمان است. این خاک به حفظ پایداری گرما در ساختمان کمک می‌کند. به هرحال در تابستان و زمستان هوای سرد و گرم به داخل ساختمان نفوذ میکند. استفاده از رس در ساختمان سازی تا حد زیادی به حفظ تعادل دمای ساختمان کمک خواهد کرد.

از خاک رس در تولید مصالحی مثل آجر، سفال، کاشی و سرامیک، ملات کاه گل، سفته، ملات گل اهک و ... استفاده می‌شود. دلیل اصلی استفاده از این نوع خاک علاوه قیمت مناسب، در دسترس بودن و سهولت در استفاده است.

سنگ و اتواع سنگ‌های ساختمانی

تقریبا قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی که از دیر باز برای ساخت وساز استفاده شده و تا به امروز کاربرد دارد سنگ است. و یکی از در دسترس‌ترین متریال‌های ساختمانی است. سنگ انواع متفاوتی دارد که از لحاظ مقاومت و ظاهر هر یک استفاده‌های متفاوتی از آنها میشود. در صنعت ساخت و ساز سنگ‌ها یا به صورت طبیعی(خام)یا غیر طبیعی (کار شده) استفاده میشوند. سنگ‌های طبیعی مثل سنگ‌های رودخانه، کوه، سنگ‌های لاشه ای و لایه ای و سنگ‌های کار شده مثل سنگ‌های چند قواره، سنگ‌های چند وجهی، سنگ لوحی و ...

در کشور ما معدن سنگ زیاد است و همین باعث شده یکی از متریال‌های اصلی در ساخت و ساز در اصفهان سنگ باشد. قیمت مناسب، مقاومت بالا؛ تنوع بالا و در دسترس بودن این متریال از جمله ویژگی‌های مثبتی است که باعث کاربرد فراوان سنگ شده است. از سنگ در پل سازی، پی سازی، نماسازی، پی سازی، ساخت پله، دکوراسیون داخلی و ... استفاده میشود. 

چوب و کاربرد آن در ساخت وساز

چوب در دسته‌ی متریال‌های طبیعی قرار میگیرد. و در اکثر ساختمان‌ها و سازه‌ها و شرایط مختلف آب و هوایی کاربرد دارد. چوب انواع گوناگون و کیفیت‌های متفاوتی دارد. و همین تنوع باعث شده کاربرد‌های زیادی در ساخت و ساز داشته باشد. چوب به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود. 

چوب طبیعی به صورت مستقیم از طبیعت و درختان جنگل به دست آمده و دارای رنگ و بافت طبیعی است. چوب مصنوعی حاصل فرآوری و تغییر چوب طبیعی بوده و مزیت هایی مثل مقاومت در برابر آب، حشرات، حرارت و گرد وغبار به آن اضافه شده است. و البته رنگ و بافت متنوع‌تری نیز دارد. از لحاظ قیمت نیز ارزان‌تر بوده و آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌کند. چوب‌های مصنوعی مثل ام دی اف، نیوپان، پلی وود و اچ دی اف که هر یک در قسمت‌های مختلف سازه‌ها کاربرد دارند.

در ساختمان از چوب برای ساخت درب و پنجره، نماسازی، دیوارپوش، کف پوش، ساخت کابینت و دکوراسیون داخلی، برخی دیوار‌های باربر، راه پله و ... استفاده می‌شود.

انواع آجر و کاربرد آن در ساختمان سازی

پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی آجر است. در گذشته از آجر‌های خشتی استفاده می‌شد. به این ترتیب که خشت‌ها را تولید و در کوره می‌پختند و به دست مصرف کننده می‌رسید. انواع مختلف آجر به شرح زیر است.

آجر معمولی

آجر سفید، آجر فشاری از انواع این آجرهای معمولی است که در ساختمان سازی کاربرد دارد.

آجر سفالی

این آجر در مقایسه با آجر معمولی وزن کمتری دارد. به دوصورت آجر سفالی سقفی و دیواری تولید می‌شود. و برای اینگه راحت‌تر به ملات بچسبد به صورت سوراخ دار تولید میشود.

آجر جوش

از جمله‌های آجر‌های مقاوم در برابر ضرب دیدگی، لب پریدگی، مواد شیمیایی، یخبندان و حرارت بالاست. که در ساخت و ساز کاربرد دارد.

آجر نسوز

آجر نسوز در برابر حرارت بسیار مقاوم است و در ساختمان‌ها و مکان هایی که در معرص حرارت و دمای بالا هستند کاربرد دارد.

آجر سنگ فرش

این آجرها در برابر سایش مقاوم هستند و کمترین جذب آب را دارند.

انواع بتن و کاربرد آن

از مصالح بسیار مقاوم ساخت و ساز که با هدف مقاوم سازی ساختمان استفاده می‌شود. بتن انواع مختلف دارد که با توجه به این تنوع در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت پل، سد، ساختمان، تونل، انواع کف سازی و کفپوش از کاربردهای بتن است. 

بتن سنگین، بتن سبک، بتن متخلخل، بتن سبک هوادار، بتن پلیمری، بتن با مقاومت بالا و بتن خود متراکم از انواع مختلف بتن است.

بتن سنگین و سبک در وزن سنگدانه‌های مورد استفاده در ساخت متفاوت هستند همانطور که از اسم بتن سنگین معلوم است از سنگدانه‌های سنگین ساخته شده و بتن سبک از سنگ دانه‌های سبک ساخته می‌شود. از بتن سبک برای ساخت بلوک‌های بتنی استفاده میکنند.

بتن متخلخل دارای روزنه و حفره بوده و برای عبور آب مناسب است.

زمانی که درصد آب نسبت به سیمان کم میشود بتن با مقاومت بالا تولید می‌شود که بسیار مقاوم در برابر مواد شیمیایی است.

در ساخت و ساز ساختمان در هر مرحله ای نیاز به مسالح با کیفیت داریم. بازسازی و پیمانکاری ساختمان در اصفهان از صفر تا صد نیاز به مصالح کاربردی و با کیفیت دارد. با انتخاب شرکت معتبر بازسازی و پیمانکاری ساختمان در اصفهان این مسیر هموار خواهد شد.


 


نظرات شما

    افزودن نظر شما