کاربرد انواع آجر در ساختمان سازی در اصفهان

انواع آجر و کاربرد آن در ساختمان

آجر از پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی است که این روزها به دلیل جلوه‌ی زیباتری که پیدا کرده است در دکوراسیون داخلی نیز کاربرد دارد. این محصول به دلیل قیمت مناسب و تنوع زیادی که دارد همیشه در مراحل پیمانکاری و بازسازی ساختمان در اصفهان کاربرد داشته است.

آجر‌ها با توجه به ابعاد و جنس کاربرد‌های متفاوتی در ساختمان دارند، بعضی برای ساختن دیوارهای باربر و برخی برای کفپوش و دیوار پوش استفاده می‌شوند. آجرها با ظاهر‌های متفاوت توپر، توخالی، سوراخ دار و متخلخل افراد با سلیقه‌های مختلف را راضی میکنند.

آجرهای توپر به دلیل مقاومت بالا بیشتر برای ساخت دیوار‌های باربر کاربرد دارند. آجر‌های سوراخ دار و توخالی، سوراخ‌های زیادی دارند و آجر متخلخل دارای منافذ متعدد است. با توجه به این نکته آجر‌ها از لحاظ کاربرد به سه دسته‌ی آجر نما، آجر ساده و آجر مهندسی تقسیم می‌شوند.

آجر نما برای نماکاری ساختمان کاربرد دارد. به صورت دستی با ماشینی تولید شده و بدون اندود کاری نصب میشود.

آجر مهندسی به دلیل تراکم زیاد بسیار مقاوم است. ظاهری نیمه شفاف داشته و تحمل بار زیاد از ویژگی‌های برجسته‌ی این آجر است.

آجر معمولی بیشتر برای کارهای ساختمانی کاربرد دارد و به صورت ماشینی و دستی تولید شده و جنس آن از نوع سفالی، نسوز، ماسه آهکی، لعابی، فشاری و ماشینی می‌باشد.

انواع آجر

در ادامه مطلب به بررسی انواع آجر پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد هرکدام را بررسی کنید.

آجر لعابی

لعاب در واقع نوعی روکش است که آجر را در برابر عوامل بیرونی مقاوم میکند. عواملی مثل رطوبت، هوازدگی، تغییرات آب وهوایی، مواد شیمیایی و فرسایش ممکن است به آجر آسیب بزنند. ولی لعاب کاری سطح آجر را پوشش داده و نقش یک محافظ را دارد. و همین امر عمر آجر را طولانی میکند.

آجر‌های لعابی با رنگ‌های متنوع و سایز‌های مختلف وارد بازار می‌شوند. و همین ویژگی باعث شده که در دکوراسیون داخلی در اصفهان نیز کاربرد داشته باشند. رنگ‌های آبی، نارنجی، قهوه ای، قرمز و سورمه ای از جمله رنگ‌های آجر لعابی است. که برای دکوراسیون جلوه‌ی فوق العاده ای رقم می‌زند. از این آجر در طراحی‌های سنتی استفاده می‌شود زیرا در برابر آسیب‌های احتمالی مقاوم است. قیمت آجر لعابی نسبت به آجر‌های معمولی بیشتر می‌باشد.

آجر ماشینی

آجر‌های ماشینی سوراخ دار که اغلب در مرحله سفت کاری ساختمان استفاده می‌شوند. به دلیل پر شدن سوراخ‌ها با ملات، استحکام و مقاومت سازه بالا می‌رود. تعدا سوراخ‌ها اغلب 8 تا 10 عدد می‌باشد. و در مرحله‌ی دیوار چینی برای ساخت دیوارهای باربر کاربرد دارد. قیمت مناسب این اجر باعث شده در تمام پروژه‌های بازسازی و پیمانکاری در اصفهان کاربرد داشته باشد.

برای آشنایی با دیوارچینی که از مراحل مهم بازسازی و پیمانکاری ساختمان در اصفهان است به لینک زیر مراجعه کنید.

دیوار چینی

آجر ماسه آهکی

از آجر ماسه آهکی در پی ساختمان استفاده می‌شود. چون مقاومت فشاری بالایی دارد. از طرفی به دلیل بالا بودن ظرفیت باربری این آجر برای ساخت دیوارهای حایل و باربر استفاده می‌شود. این آجر ظاهر زیبایی نیز دارد زیرا در روند تولید آن از رنگ دانه هایی استفاده می‌شود که سبب ایجاد رنگ‌های متفاوت در آجر شده است.

شکل یکنواخت آجر ماسه آهکی ساخت و اجرای دیوار را آسان کرده است. و همین موضوع میزان پرتی محصول را کاهش میدهد. ویژگی منحصر به فرد دیگر این آجر این است که عایق خوبی برای گرما و سرما است. به این ترتیب که در زمستان از خروج گرما و در تابستان از ورود آن جلوگیری میکند.

آجر نما

مهم‌ترین ویژگی آجر نما مقاومت آن در برابر عوامل محیطی مثل گرما، سرما و نفوذ آب است. برای آشنایی بیشتر با نماکاری و آجر نما به لینک زیر مراجعه کنید.

نماکاری در اصفهان

 

آجر نسوز

آجر نسوز مزایای زیادی دارد که مهمترین  آن‌ها عایق حرارت بودن است. که باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود. این آجر به دلیل ترکیب خاصی که دارد در برابر حرارت خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خود را از دست نمی‌دهد. و به همین دلیل برای پوشش داخل شومینه استفاده می‌شود. دوام و استحکام، طول عمر بالا، ثبات رنگ و زیبایی از ویژگی دیگر آجر‌های نسوز است که باعث شده این روزها افراد برای طراحی دکوراسیون داخلی از آن بهره ببرند. علاوه بر این ویژگی‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی ، رطوبت، اشعه‌ی آفتاب و خراشیدگی مقاوم است. البته که به دلیل تمام این ویژگی‌های مثبت، نسبت به آجر‌های دیگر قیمت بالاتری دارد. در نهایت اینکه آجر نسوز بیشتر در دسته‌ی آجر‌های دکوراتیو قرار دارد. و کمتر برای ساخت و ساز استفاده می‌شود زیرا مقرون به صرفه نیست.

آجر سفالی

آجر سفالی این روزها برای ساخت آپارتمان‌ها استفاده میشود. این آجر وزن سبکی داشته و روند انجام پروژه را سرعت داده و بار کل سازه را سبک میکند. آجر سفالی قیمت مناسبتری نسبت به سایر آجر‌ها دارد. شکل ظاهری آن مانند بلوک سوراخ دار بوده و برای ساخت دیوارهای غیر باربر استفاده میشود. زیر تحمل بار کمی دارد. این اجر عایق خوبی برای کرما و صوت است.

انواع آجر بر اساس کیفیت

آجرها براساس کیفیت به سه دسته‌ی درجه یک ، دو و سه تقسیم می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

آجر درجه یک

مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی دارند.

بدون سنگریزه، شن یا هر ماده‌ی دیگری هستند.

درصد جذب آجر‌های درجه‌ی یک از ده درصد کمتر است. (هرچه جذب آب کمتر باشد بهتر است)

بافت مناسبی داشته و همگن هستند.

هم شکل و هم اندازه هستند و دیوار چینی با آنها راحت است.

دارای رنگ قرمز یا زرد یکدست هستند و سایز استاندارد دارند.

گل آهک و شوره زدگی ندارند.

اگر با آجری از جنس خودشان ضربه ای وارد کنید صدای سرامیک می‌دهند.

برای بازسازی ساختمان‌های قدیمی که در شرایط آب و هوایی بد هستند بسیار مناسب می‌باشند.

به خوبی پخته شده اند.

آجر درجه دو

سایز استاندارد دارند.

رنگ زرد و قرمز یک دست دارند.

از لحاظ پختگی درجه‌ی مناسبی دارند.

شکل منظم داشته و ساخت و ساز با آنها راحت است.

درصد جذب آب زیر 15درصد است.

مقاومت سطحی در برابر خراشیدگی مناسب است.

در ساختمانهایی با طول عمر زیر 15 سال برای بازسازی کاربرد دارند.

آجر درجه سه

سایز و شکل منظم ندارند.

به رنگ قرمز کم رنگ هستند.

درصد جذب آب بیشتر از 15درصد است.

سطح آجر حتی با ناخن خراشیده می‌شود.

خوب پخته نشده و حرارت ندیده اند.

بافت همگن نداشته و کار با آنها سختتر است.

در صورت برخورد باهم صدای بم تولید می‌شود.

کارخانه‌های مهم تولید آجر در اصفهان

کارخانه‌ی تولید آجر نقشینه در جاده‌ی حبیب آباد

کارخانه‌ی تولید آجر نمای کوثر سپاهان در جاده‌ی حبیب آباد

کارخانه‌ی آجر اصفهان در جاده‌ی تهران

کارخانه‌ی آجر جوانان در در منطقه‌ی صنعتی دولت آباد






نظرات شما

    افزودن نظر شما