دسته بندی :  دکوراسیون داخلی

چگونه از رنگها در دکوراسیون خانه استفاده کنیم؟

نقش رنگ در دکوراسیون خانه

خانه برای هرکسی محل امن و آرامش است. شما زمانی که بعد از تنش‌ها و فشارهای محیط بیرون وارد خانه میشوید نفس عمیق میکشید وبا یک نگاه به خانه باید احساس امنیت و اسایش در شما ایجاد شود. یکی از موثرترین ویژگی‌ها برای کسب این مهم دکوراسیون خانه است و رنگ‌ها نقش بسیار پررنگی در دکوراسیون خانه دارند. رنگ میتواند خلق و خوی شما را تغییر دهد خشم را تحریک کند یا شعف ایجاد کند و یا حتی احساس بی تفاوتی و اندوه به وجود بیاورد. با تمامم این تفاسیر خیلی از افراد درمورد رنگ محیط کار و خانه‌ی خود فکر نمیکنند درحالی که رنگ جایی که در آن کار میکنید یا زندگی میکنید نشان دهنده سلایق و شخصیت افراد است. پس واقعا مهم است درمورد رنگ و تاثیرات آن بدانیم و بهترین ترکیب‌ها را برای محیط زندگی خود انتخاب کنیم.

روانشناسی رنگ

رنگ ترکیبی از نور است و میتواند باعث شوق، هیجان، خوشحالی و خشم... شما شود. با درک روانشناسی رنگ و خاصیتهای متفاوت آن برروی افراد مختلف بهتر میتوانیم از ترکیب رنگها در محیط زندگی و کار استفاده کنیم. انسان همیشه به رنگ واکنش نشون داده ولی نوع واکنش مطرح نیست بلکه اثر گزاری رنگ مهم است.

در ادامه به بررسی هشت رنگ اصلی و پر کاربرد میپردازیم

رنگ قرمز

تا به حال دقت کردین که چرا رنگ برخی رستورانها و فست فود‌ها قرمز است؟ درست حدس زدید این رنگ اشتها آور است. باعث هیجان و اشتیاق و نزدیک شدن آدم‌ها میشود. ولی توجه داشته باشید که استفاده‌ی بیش از حد از این رنگ در خانه محیط را از حالت نرمال خارج میکند.

رنگ نارنجی

رفیق کم رنگ‌تر قرمز، بیشتر کسانی این رنگ را انتخاب میکنن که تند و تیز بودن قرمز از نظر آنها زیاد است. نارنجی میتواند برای دکور اتاق کودکان رنگ هیجان انگیز و پر حرارتی باشد.


رنگ زرد

رنگ زرد رنگ عجیبی است میتواند تاثیرات متفاوتی روی افراد داشته باشد ولی استفاده درست از آن در دکوراسیون میتواند شادی و همدلی به همراه داشته باشد.

رنگ آبی

رنگ پر طرفدار آبی که عمیقا روی ذهن شما تاثیر میگذارد.این رنگ در خود آرامش و صلح طلبی به همراه دارد و مینواند گزینه‌ی مناسب رنگ اتاق خواب و کاشی‌های سرویس بهداشتی و حمام باشد. برای تکمیل این رنگ میتوان آن را با رنگ سفید همراه کرد و به محیط سردی و سکون داد.

رنگ سبز

رنگ جذاب و دوست داشتنی سبز که برگرفته از طبیعت است. در زندگی امید و در محیط کار موفقیت را به همراه دارد. و مهمترین نکته‌ی این رنگ تطبیق سریع آن با سایر رنگهاست و دلیل آن خواستگاه طبیعی این رنگ است. وقتی با رنگ سفید همراه میشود میتواند گزینه ای دلنشین برای اتاق پذیرایی و یا محل کار باشد. سبز با خود طراوت به ارمغان می‌آورد.

رنگ بنفش

رنگ لوکس بنفش که قابلیت این را دارد کنار رنگهای خنثی یک محیط ایده آل و ترجحا دخترانه ایجاد کند.از بنفش به عنوان رنگی سلطنتی یاد میشود.

رنگ مشکی

رنگی که در غم و ناملایمتی ظاهر میشود ولی در عین حال با تشخص و احترام همساز است.از این رنگ در دکوراسیون برای درک غم و جذبه استفاده میشود.

رنگ سفید

نماد پاکی و صلح و دوستی که با تمام رنگها ترکیب میشود و در طراحی‌های مدرن جایگاه ویژه ای دارد. یک ویژگی منحصر به فرد دارد به این ترتیب که برای بزرگتر نشان دادن فضاه‌های کوچک بهترین گزینه است. و اتاق‌ها را سرحال و بزرگ جلوه میدهد.

اما در نظر داشته باشید زیاده روی در استفاده از رنگ سفید میتواند محیط را سرد و بی روح کند.


وقتی رنگ‌ها و ویژگی‌‌ها و تاثیرات آنها را شناختیم با توجه به شخصیت و علایق خودمان میتوانیم تصمیم بگیریم که برای هر گوشه از خانه یا محیط کار از کدام یک استفاده کنیم و چگونه با هم ترکیب کنیم.

خانه‌های سنتی اگر دیده باشید متوجه چند رنگ بودن خانه‌ها میشوید. پنجره‌های رنگی رنگی و زیبا، گچبری‌های رنگی سقف‌ها حتی رنگها و طرح‌های گنبد‌ها و کاشی کاری‌ها که اصفهان زیاد دیده اید. همین نشانه از تاثیرات عجیب و خارق العاده‌ی رنگ در روح زندگی دارد. ولی امروزه خانه‌ها تک رنگی شده است. هم هزینه‌ها سنگین است هم اکثر این تزیینات سنتی تبدیل به هنری لوکس شده است.

اما شما میتوانید با مشورت کردن با گروه‌های طراح دکوراسیون دیوارهای خانه و قفسه‌ها و کاشی‌ها را به بهترین شکل و رنگهای متناسب بسازید. و خانه ای زنده و سرحال داشته باشید.

یک طراح با توجه به سلیقه‌ی مشتری و اصول طراحی و دکوراسیون و شناختی که از روانشناسی رنگ‌ها دارد، طراحی را انجام میدهد. برای داشتن یک محیط ایده آل فقط سلیقه کافی نیست بلکه اصل زیبایی یک منزل رعایت همین اصول و تناسب رنگ‌ها و وسایل خانه و بهترین استفاده از فضا است.

برای ایجاد یک طراحی رنگی ایده آل منزل چند عنصر اصلی وجود دارد

یک دکوراسیون داخلی مجموعه ای از رنگ، متریال، مصالح، نور، وسایل خانه است. در این مرحله تغییرات زیاد و بسیار چشمگیر است. عناصر اصلی طراحی ایده آل رنگی خانه شامل موارد زیر است

انتخاب رنگ طبق شخصیت کارفرما

انتخاب رنگ طبق روحیه‌ی کارفرما

انتخاب رنگ طبق نور ساختمان

انتخاب رنگ طبق مساحت وفضای ساختمان

این را در نظر داشته باشید که رنگ غالب دکوراسیون باید یک رنگ ختثی مثل رنگ سفید باشد و بعد از سایر رنگ‌های مکمل برای رنگ مبلمان، کوسن‌ها و اکسسوری‌ها استفاده کرد.




نظرات شما

    افزودن نظر شما

    مطالب مرتبط