برای تخریب و خاک برداری ساختمان از کجا باید شروع کرد؟

به طور کلی بخش تخریب و خاک برداری پروژه‌های ساختمان سازی عملیات خاکی نامیده میشود که قطعا بین این دو مرحله تفاوت وجود داشته و هر بخش اصول و تجهیزات خاص خود را دارند. در ادامه سعی میکنیم درمورد هر دو بخش توضیحات مفیدی ارایه دهیم.

تخریب

اولین مرحله از ساخت و ساز تخریب است و زمانی اتفاق می‌افتد که شما ساختمان ساخته شده ای را میخواهید تغییر دهید. مثلا در شهر اصفهان خانه‌های کلنگی با سال ساخت بالا بسیار یافت می‌شود. مالکان جدید اغلب بعد از خرید اقدام به تخریب و بازسازی خانه میکنند. حتی ممکن است مالک ساختمان بعد از مدتی،  تصمیم بگیریم خانه‌ی ویلایی خود را تبدیل به آپارتمانی چند طبقه کند. برای تخریب کاری شما هرگز نمیتوانید بدون علم و رعایت اصول ایمنی کار را شروع کنید. زیرا که کوچکترین خطا قطعا باعث آسیب جانی و مالی میشود. در انجام پروژه رعایت اصول ایمنی برای حفظ جان کارکنان از بسیار مهم است. و تخریب از آن مراحلی است که خطرناک بوده و نیاز به تجهیزات سنگین دارد. تخریب کاری تولید نخاله‌ی زیادی میکند و میتواند به محیط زیست آسیب برساند.

تخریب به چند روش انجام میشود.شامل روش مکانیکی ،دستی و انفجاری

تخریب مکانیکی

تخریب مکانیکی با استفاده از ماشین آلات سنگین مثل بیل و لودر از خارج ساختمان انجام میشود. این روش سرعت تخریب و نسبت به روش دستی بالاتر است. ولی دقت کنید که این نوع تخریب نیازمند اطلاعات دقیق و افراد متخصص است. اصولی که باید رعایت شود به این ترتیب میباشد، اول اینکه حتما کابین راننده‌ی بیل با شیشه پوشیده شده باشد تا نخاله و سنگ با راننده برخورد نکند. مورد دوم از ورود افراد عیر مجاز در محل تخریب و استقرار ماشین جلوگیری شود. مورد بعدی اینکه حتما در حین تخریب اسپری آب انجام شود تا آلودگی هوا و تولید گرد غبار کمی کنترل شود. تخریب با بیل غالبا برای ساختمانهای بالای 20 نتر انجام میشود که تخریب از بالا به پایین صورت میگیرد. و قطعا امنیت بیشتری نسبت به روش انفجاری دارد.


تخریب دستی

روش قدیمی و سنتی تخریب که افراد با استفاده از بیل و کلنگ اقدام به تخریب میکنند.سرعت کمی دارد و خطرناک هم است. احتمال آسیب رسیدن به افراد خصوصا اگر اصولی عمل نکنن زیاد است.

تخریب انفجاری

از این روش بیشتر برای تخریب سازه‌های بزرگ مثل پل‌ها و سیلو‌ها و برج‌ها استفاده میشود. برای این مدل تخریب از مواد منفجره مثل دینامیت استفاده میشود. تخریب انفجاری نیاز به آنالیز و مدل سازی سه بعدی از سازه دارد. کار بسیار تخصصی است زیرا کوچکترین خطا میتواند باعث اسیب جبران ناپذیر شود.

در نهایت شما اگر قصد تخریب ساختمان دارید حتما با گروه‌های تخصصی پیمان کار وارد گفت و گو شوید زیرا که زمان و بودجه شما بسیار مهم است. شما در مرحله‌ی تخریب باید رعایت حال ساکنین مجاور محل پروژه رادر نظر بگیرید. به همین دلیل هرچقدر زمان تخریب کوتاه‌تر و انتخاب روش اصولی‌تر باشد بهتر است. برای کسب این مهم به مشاوره احتیاج دارید. درواقع کار را به کاردان سپردن نیاز است.

خاکبرداری

یکی از اصول اولیه‌ی شاخت و ساز ساختمان خاکبرداری و گود برداری است که به منظور ایجاد پی ساختمان انجام میشود. دروافع مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله‌ی ساخت ساز خصوصا در ساختمان‌های با عمق زیاد است و هرگونه خطا و سهل انگاری می‌تواند خطرناک باشد.

خاکبرداری به دلیل حساس بودن در چندین مرحله انجام میشود. که هرکدام باید دقیق و پشت سرهم انجام شود. در ادامه به تک تک مراحل میپردازیم.

نقشه برداری

اولین مرجله از خاک برداری میباشد. در این مرحله تست جغرافیایی برای تعیین نوع خاک بستر ساختمان انجام میشود. مورد بعدی اینکه در نقشه‌ی طراحی ساختمان شیب معین نمیشود که در این مرحله تعیین میشود.

بررسی‌های ژیوتکنیک

تحقیقات در این مرحله جهت تعیین عمق و تقویت زمین برای استحکام ساختمان انجام میشود.

تایید نهایی ساختمان

باید طرح و ساختار ساختمان توسط افراد متخصص و مهندسان تایید نهایی شود، تا در ادامه پروژه کلید خورده و خاک برداری به عنوان اولین آغاز گردد.

پاکسازی زمین پروژه

در این مرحله سطح زمین پروژه از گیاهان و سنگ یا هر وسیله یا چیز اضافه ای باید پاکسازی شود.

درجه بندی خاک

نوع خاک و شیب زمین بسیار مهم است. اگر خاک از حد معمول سفت‌تر باشد نیاز به خرد شدن دارد. از طرفی اگر که زمین مسطح نباشد و در برخی جاها شیب وجود داشته باشد باید در زاویه‌ی مناسب شیب دار شود.

شروع خاک برداری

خاکبرداری اصولی نه باید اینقدر سطحی باشد که روی مقاومتت ساختمان اثر منفی بگزارد زیرا خاک برداری سطحی باعث سستی خاک می‌شود. و نه اینکه اینقدر عمیق انجام شود که باعث مصرف زیاد مصالح و افزایش هزینه‌ها شود. بلکه باید با اطمینان از اندازه و عمق زمین و با توجه به اطلاعات طرح ساختمان انجام شود. در نهایت روند خاک برداری جهت ساختن پایه‌ها و اسکلت ساختمان انجام میشود. دلیل اهمیت زیاد این مرحله همین نکته است. در ادامه‌ی خاک برداری، قسمتهای باقی مانده‌ی زمین از خاک‌های برداشت شده پر می‌شود زیرا که باید به یکسان شدن سطح زمین و کف ساختمان حتما توجه کرد.

بتن ریزی بعد از خاک برداری

گاهی مجبور می‌شویم از سطح مورد نظر کمی عمیق‌تر خاک برداری را انجام دهیم تا به سطح مطمین‌تری از زمین دسترسی پیدا کنیم، در این مواقع از بتن ریزی برای رسیدن به حد مجار استفاده میشود.

رعایت مسایل ایمنی در حین خاک برداری

حفاظت از افراد و کارگران در هنگام خاک برداری به عهده‌ی پیمانکار میباشد. حتما باید تجهیزات مناسب برای جلوگیری از خطرات احتمالی در محل پروژه نصب شده باشد.

هزینه خاک برداری

هرینه با توجه به سختی خاک و موقعیت جغرافیایی در هر ممتر مکعب متفاوت است.


تا به اینجا قطعا متوجه اهمیت و پیچیدگی این مرحله شده اید. شرکت پیمانکاری برج سپاهان با دارا بودن تیم قوی از مهندسین می‌تواند به خوبی به شما کمک کند.

با ما در ارتباط باشید.

تخریب و خاک برداری در اصفهان







نظرات شما

    افزودن نظر شما

    مطالب مرتبط