سقف ساختمان در اصفهان

انواع سقف ساختمان

سازه‌های ساختمانی از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که هرکدام وظایف خاص خود را دارند. سقف یکی از اصلی‌ترین اجزای ساختمان است. وظایف سقف ساختمان به این ترتیب است که به عنوان پوششی در برابر عوامل محیطی مثل بارش برف، باران، وزش باد و تابش مستقیم خورشید عمل میکند. انتقال نیروهای عمودی و افقی بار ساختمان و نیروهای باد و زلزله به ستون‌ها و دیوارهای باربر را بر عهده دارد. وظیفه‌ی دیگر سقف جدا کردن طبقات ساختمان از یکدیگر می‌باشد.

خوب حالا که متوجه شدیم چه وظایف مهمی دارد بهتر است به انواع آن در اصفهان و شهرهای اصفهان بپردازیم. و بررسی کنیم برای ساختمان ما چه سقفی با چه مصالحی مناسبتر است. سقف میتواند تیرچه و بلوک،ف ولادی یا ترکیبی از این مصالح باشد انتخاب نوع مناسب بستگی به این  دارد که سازه یا ساختمان چه شرایطی داشته و به تشخیص مهندس طراح کدام سقف مناسب‌تر است. در ادامه به معرفی انواع سقف می‌پردازیم و معایب و  مزایا هرکدام را بررسی می‌کنیم.

به طور کلی یک سقف خوب چند ویژگی دارد.

سقف باید عایق رطوبت باشد. درواقع از مصالح مرغوب و عایق رطوبت برای ساخت آن استفاده شده باشد. تا از ورود رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری بکند.

باید در برابر آتش و آسیب‌های سرد و گرم شدن هوا در زمستان و تابستان مقاوم باشد.

مهم‌ترین ویژگی این است که سقف باید در برابر باری که قرار است تحمل کند مقاومت کافی و البته پایدار در بلند مدت داشته باشد. مثلا در مورد آپارتمان‌های چند طبقه بار طبقات بالاتر بر روی سقف طبقات پایین‌تر است. پس یک سقف خوب باید مقاوم، مستحکم و پایداری کافی در برابر بار ساختمان داشته باشد.

سقف کامپوزیت (سقف مرکب)

سقف چوبی

سقف تیرچه و یلوک

سقف وافل

سقف پیش تنیده

سقف یوبوت و کوبیاکس

سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت یا مرکب تنها زمانی استفاده می‌شود که اسکلت کل سازه‌ی ساختمان فلزی باشد. در ساخت این سقف ترکیبی از مصالح شامل بتن، میل گرد و پروقیل استفاده می‌شود. از بتن برای مقاومت فشاری و از پروفیل‌های فولادی برای افزایش مقاومت کششی استفاده می‌شود.

مزایای سقف کامپوزیت

اجرای همزمان چند سقف

سرعت اجرای زیاد

به دلیل استفاده از مصالح مرکب در مصرف فولاد صرفه جویی می‌شود و میتواند یک امتیاز مثبت برای کنترل کردن هزینه‌ها باشد.

در مقایسه با سقف تیرچه بلوک، وزن نهایی سبک‌تر است.

افزایش استحکام سقف

معایب سقف کامپوزیت

محل قرار گرفتن لوله‌های تاسیسات طبقات ساختمان، در سقف طبقه‌ی زیرین است. اگر نیاز به تعمیر داشته پیدا کنند یا آسیب ببنند دردسر زیادی برای ساکنین ایجاد می‌کند.

 

سقف چوبی

بعد از سنگ از اولین و قدیمی‌ترین مصالحی است که بشر برای ساخت سر پناه از آن استفاده کرده است. البته امروزه استفاده از چوب چندان رایج نیست در حالی که با علم و اطلاعات کافی در برخی مناطق جغرافیایی مناسب مثل شهرهای درجوار جنگل می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای ساخت خانه باشد. امروزه در اصفهان چوب نقش پررنگی در سقف بناهای تاریخی مثل عالی قاپو داشته است.

مزایای سقف چوبی

اجرای راحت و سریع

کاهش وزن سقف

هزینه‌ی کم به دلیل گرانتر بودن مصالحی مثل بتن یا فلز نسبت به چوب

چون قابلیت بازیافت و برگشت به طبیعت دارد. از مصالح محبوب دوست داران طبیعت است.

معایب سقف چوبی

در برابر آتش سوزی مقاوم نیست بلکه بسیار هم اشتعال زا می‌باشد.

محل زندگی موریانه و حشرات مختلف می‌تواند باشد که ایجاد مزاحمت می‌کنند.

در تمام مناطق نمی‌توان استفاده کرد.

سقف تیرچه بلوک

یکی از متداول‌ترین انواع سقف در حال حاضر در ایران تیرچه بلوک است. مصالح مورد نیار برای این سقف شامل تیرچه که می‌تواند سفالی، بتنی یا سیمانی باشد، بلوک از جنس شنی یا سفالی، میلگرد و بتن می‌باشد. که بنا به نیاز پروژه و تشخیص مهندسین قابل استفاده هستند. در این نوع سقف تیرچه‌ها، تیر فرعی و از بلوک‌ها برای پر کردن فضای بین تیرها استفاده می‌شود.

مزایای سقف تیرچه بلوک

عایق مناسب صدا، حرارت و رطوبت

تیرچه‌ها مقاومت بالایی در برابر آتش دارند خصوصا اگر بین تیرها به جای بلوک از یونولیت نسوز استفاده شود.

چون تیرچه و بلوک‌ها از قبل پیش ساخته شده اند سرعت اجرای این سقف بالا می‌باشد.

برای حمل تیرچه بلوک جرثقیل لازم نیست چون سبک هستند.

در برابر باد و زلزله مقاوم است.

معایب  سقف تیرچه بلوک

امکان اجرای چند سقف با هم وجود ندارد.

برای  اجرای دهانه ی‌های بزرگ نمی‌توان از این گزینه استفاده کرد.

بتونی که تیرچه‌ها را پوشش می‌دهد ضخامت کمی دارد به همین دلیل در بلند مدت آرماتورها خورده شده و مقاومت کاهش پیدا میکند.

سقف وافل

در حال حال حاضر یکی از گزینه‌های درحال محبوب شدن است. و پروژه‌های زیادی در ایران از این نوع سقف استفاده میکنند. این نوع سقف برای اجرا نیاز به تخصص دارد و مراحل آن شامل زیر سازی پ، چیدن قالب وافل، آرماتور بندی، بتون ریزی و درنهایت باز کردن قالب‌ها می‌باشد.


مزایای سقف وافل

در مقابل سقف‌های با مصالح فولادی هزینه کمتری دارد.

به دلیل عدم نیاز به آرماتور تقویتی و اتصال آنها به تیرها سرعت اجرا بالا می‌باشد.

به صورت یکپارچه می‌توان بتن ریزی انجام داد.

معایب سقف وافل

اجرای این نوع سقف نیازمند تیم تخصصی است.

برای ساختمان هایی که تعداد طبقات بالایی دارند نمی‌توان از این نوع سقف استفاده کرد زیرا که ارتفاع هر طبقه با این نوع سقف زیاد می‌شود. پس برای بیشتر شدن تعداد طبقات محدود می‌شویم.

وافل‌ها قالب خاصی لازم دارند که همین موضوغ هزینه‌ی اجرای این نوع سقف را زیاد می‌کند.

سقف پیش تنیده

جدیدترین نوع سقف که وارد صنعت ساخت و ساز شده است. برای اجرا کابل هایی در درون دال بتنی سقف کار می‌شود. ساختن این نوع سقف کار آسان و راحتی نیست و نیاز به علم و تجهیزات مناسب دارد. مراحل اجرا شامل قالب بندی، آرماتور بندی قرار دادن کابل‌ها و بتن ریزی است.

مزایای سقف پیش تنیده

یکی از معایب سقف تیرچه بلوک این بود که قابلیت اجرای دهانه‌های بزرگ را نداشت. ولی سقف در هم تنیده این قابلیت را دارد. و میتواند دهانه‌های بزرگ‌تر را در سازه ایجاد کند.

امکان حذف کردن تیرها در این نوع سقف وجود دارد.

امکان اجرای نامنظم ستون‌ها وجود دارد.

وزن نهایی ساختمان کاهش پیدا می‌کند.

با توجه به این ویژگی که در این سازه میتوان تعداد ستون‌ها را کاهش داد. برای تامین فضای بیشتر پارکینگ بسیار مناسب است. با اینکه اجرای این سقف هزینه‌ی بالاییی دارد ولی همین قابلیت باعث شده که فعالین حوزه‌ی ساخت و ساز به آن توجه کنند.

معایب سقف پیش تنیده

برای جا به جا کردن قطعات نیاز به جرثقیل دارد.

اجرا و طراحی بسیار پیچیده است. و نیاز به علم و تخصص دارد.

هزینه‌ی اجرای این سقف بالا است.

سقف یوبوت و کوبیاکس

این دو سقف بسیار شبیه به یکدیگر هستند تنها تفاوت در نوع و شکل قالب‌های مورد استفاده است. برای اجرا نیار به بتن، میلگرد و قالب هایی از جنس پروپیلن دارد. در واقع قالب‌ها بین میلگرد‌ها قرار میگیرد و بعد دور آنها بتن ریزی می‌شود.

مزایا سقف یوبوت

سرعت اجرا بالا

مقاومت خوب در برابر آتش سوزی

وزن کم سقف و مقاومت مناسب در برابر زلزله

مصرف بتن کم بوده و هزینه کنترل می‌شود.

معایب سقف یوبوت

اگر قالب‌های پروپلین ترک بخورد یا دچار شکست شود بتن به داخل قالب نفوذ می‌کند و باعث سنگین شدن سقف می‌شود.

امکان نگه داری قالب‌های پروپلین در انبار و پیش ساخت آنها وجود ندارد زیرا که طولانی مدت دپار شکست می‌شوند و همین موضوع پیش ساخت نبودن سرعت اجرای این سقف نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک را کاهش می‌دهد.

ساخت قالب‌های پروپلین بالاست.برای اجرای سازه‌های کوچک مقرون به صرفه نیست.


انتخاب سقف پروژه به عواملی بستگی دارد مثل شرایط جغرافیایی و محیطی پروژه، هزینه و بودجه‌ی تایین شده برای اجرا، وسعت پروژه و هدف اجرا پروژه بستگی دارد. ما با اطلاع داشتن از مزایا و معایب انواع سقف و مشورت کردن با شرکت پیمانکاری معتبر میتوانیم گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنیم.

پیمانکاری ساختمان در اصفهان
















نظرات شما

    افزودن نظر شما

    مطالب مرتبط