تاسیسات ساختمان در اصفهان

تاسیسات ساختمانی

مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش ساختمان که نیاز به طراحی و تخصص دقیق و حساب شده دارد زیرا که خطا در این بخش می‌تواند آسیب‌های جانی و مالی جبران ناپذیری را ایجاد کند. ولی اگر کیفیت و کارایی مناسب را داشته باشد، طول عمر ساختمان را بالا برده و شرایط آسایش ساکنان طولانی مدت فراهم خواهد شد. پس عقلانی است که در زمان ساخت یا بازسازی برای این بخش زمان وهزینه و تیم تخصصی فراهم باشد تا احتمال هزینه‌های بعدی در آینده کاهش یابد.

برای طراحی تاسیسات ساختمان 3عامل مهم باید در نظر گرفته شود.

نحوه‌ی معماری ساختمان

ویژگی‌های اقلیمی محل ساخت (برای مثال در شهر اصفهان استفاده از کولر آبی برای تامین سرمایش خانه دیگر جوابگو نیست)

نحوه‌ی ساخت و فیزیک ساختمان

به طور کلی تاسیسات ساختمان به دودسته تقسیم می‌شود

تاسیسات مکانیکی

تاسیسات الکتریکی

در ادامه به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

تاسیسات مکانیکی

بخشی از تاسیسات مکانیکی، امکاناتی از ساختمان می‌باشد به صورت روزمره ساکنین با آن سر و کار دارند وآرامش آنها در صورت اختلال این بخش از تاسیسات مختل می‌شود. که شامل بخش‌های زیر است .

تاسیسات مرتبط با گرمایش و سرمایش یا تاسیسات حرارتی

تاسیسات مرتبط با آب و فاضلاب یا تاسیسات بهداشتی

تاسیسات بخش گاز رسانی

تاسیسات آتش نشانی شامل اطفا حریق، اعلام حریق

تاسیسات آسانسور

تاسیسات حرارتی

وظیفه‌ی این سیستم نگه داشتن دمای محیط در مطلوب‌ترین حالت است. در نوع طراحی این سیستم شرایط اقلیمی، مساحت ساختمان ، تعداد طبقات، معماری ساختمان و البته بودجه و سلیقه‌ی کارفرما مهم است.

در برخی ساختمان‌ها مالک تصمیم می‌گیرد برای گرمایش از بخاری یا شومینه استفاده کند و گرم شدن آب هم به وسیله‌ی آبگرمکن انجام شود. ولی در حال حاضر اغلب افراد از سیستم پکیج و رادیاتور جهت گرمایش منزل استفاده می‌کنند.

برای سرمایش با توجه به بودجه و نظر مالک از کولر و یا اسپلیت استفاده می‌شود که هرکدام نیاز به زیر ساخت مخصوص خود دارند.

موضوع مهمی که در بخش تاسیسات حرارتی مطرح می‌شود بحث تهویه است. وجود منبع هوای تازه برای ساختمان بسیار ضروری است. تهویه می‌تواند به صورت طبیعی به وسیله‌ی پنجره‌ها، نورگیرها، درب‌ها و هواکش‌ها اتفاق بیافتد و هوای تازه درداخل خانه جریان داشته باشد. البته می‌توان به صورت مکانیکی هم تهویه را ایجاد کرد به وسیله‌ی فن هایی که روی دیوار یا پنجره‌ها نصب می‌شود. بهره جستن از هر دو نوع تهویه مکانیکی و طبیعی جهت تامین هوای تازه‌ی در گردش گزینه‌ی مناسبی است.

تاسیسات بهداشتی

بخش بسیار مهمی که رگ‌های حیاتی خانه یعنی آب را تامین می‌کند. از دو بخش تشکیل می‌شود که به صورت موازی باهم عمل می‌کنند. بخش اول شبکه بهداشتی آب آشامیدنی را تامین می‌کند و بخش دوم فاضلاب و ضایعات آب مصرفی را خارج می‌کند. لوله هایی که برای تامین آب مصرفی استفاده می‌شود باید از جنس مرغوب بوده و اتصالات مطمین داشته باشد. جنس لوله‌ها اغلب فولاد ،پلاستیک یا مس می‌باشد که البته امروزه از لوله‌های فلزی کمتر استفاده می‌شود.در هر صورت جنس لوله‌ها باید از مواد غیر سمی باشد. طول عمر طولانی داشته باشد.در سیستم فاضلاب از لوله‌های بزرگ استفاده می‌شود تا جا به جایی بهتر صورت بگیرد.

تاسیسات گازرسانی

یک بخش حساس که قوانین بسار دقیق شرکت گاز در طراحی آن تعیین کننده است.

چند نکته در مورد گاز رسانی وجود دارد.

برای عبور لوله‌های گار باید ایمن‌ترین مسیر انتخاب شود.

تا حد امکان کوتاهترین مسیر برای عبور لوله‌ها انتخاب شود.

مسیر عبور لوله‌ها باید به نحوی انتخاب شود که با سایر تاسیسات ساختمان و سازه‌های اصلی تداخل نداشته باشد.

مسیر عبور لوله‌ها باید تا حد امکان در دسترس بود و در معرض دید باشد.

هر واحد شیر گاز جدا داشته باشد.

قسمت‌های مشترک لوله کشی گاز ساختمان نباید در داخل واحد‌ها باشد بلکه باید خارج از فضای داخلی ساختمان قرار بگیرد.

تاسیسات آتشنشانی

این تاسیسات شامل تجهیزات ایمنی و امنیتی ساختمان به شمار می‌آید. تا در صورت حریق از گسترش آن جلوگیری کند. این تجهیزات در صورت رخ دادن آتش سریع وارد عمل می‌شوند تا ساکنین باخبر شده و از گسترش و آسیب‌های بیشتر آتش جلوگیری کنند. بسته به شرایط ساختمان تاسیسات آتشنشانی مختلفی وجود دارد.

شیر آتشنشانی

سیستم آب پاشی خودکار

سیستم اطفا حریق

سیستم تشخیص دود و آتش

در حال حاضر یکی از شروط شهرداری برای تایید ساختمان همین تاسیسات آتشنشانی است. حتما باید یک یا نوع از انواع این سیستم برای ایمنی ساختمان در نظر گرفته شده باشد.

تاسیسات آسانسور

برای جابه جایی افراد و گاهی اشیا در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. البته یکی از واجبات ساختمان است خصوصا در ساختمان‌های با طبقات زیاد یک ویژگی مهم دارا بودن آسانسور است.

تاسیسات الکتریکی ساختمان

استفاده از انرژی برق در ساختمان برای راه اندازی وسایل برقی و روشنایی خانه، سیستم گرمایش ،آسانسور، آنتن و سیستم اطفا حریق شامل تاسیسات الکتریکی می‌شود.

رعایت اصول ایمنی در این بخش تاسیسات بسیار مهم است. کوچکترین خطا در سیم کشی و یا تابلو توزیع برق خطرناک است. مهندس برق و مهندس طراح و معمار ،هرسه در تعیین نقشه‌ی برق کشی ساختمان باید مشورت کنند. تا یک سیستم ایمن و بی نقص با کارایی بالا حاصل شود.

تاسیسات الکتریکی ساختمان بخش‌های زیر را شامل می‌شود.


انتخاب چراغ‌های مناسب برای قسمتهای مختلف خانه

برآورد میزان برق مورد نیاز پروژه و شیوه‌ی تامین و توزیع آن

نوع کنترل روشنایی به روش‌های هوشمند یا سنتی

چگونگی اجرای سیستم‌های تلفن، شبکه، آنتن مرکزی و سیستم‌های صوتی

چگونگی نصب سیستم‌های امنیتی مثل دوربین، اعلام حریق، دزدگیر

نحوه‌ی اجرای سیستم‌های الکتریکی به ترتیب زیر است

ایجاد شیار روی دیوار جهت عبور لوله‌های برق و نصب کلید و پریز

کابل کشی و سیم کشی

نصب کلید و پریز

نصب وسایل روشنایی مثل لامپ ها


اگر بخواهیم به یک جمع بندی برسیم بهتر است مجدد به این مهم اشاره کنیم که اگر تاسیسات ساختمانی کیفیت و کارایی خوبی داشته باشند، دقیق طراحی شده و اصولی پیاده سازی شوند، عمر سازه افزایش پیدا می‌کند و موجبات آسایش ساکنین نیز فراهم است. برای دستیابی به این موضوع بهترین راهکار مشورت با شرکت‌های متخصص و حرفه ای پیمانکاری می‌باشد. هم در زمان و هزینه‌ی شما صرفه جویی می‌شود هم نتیجه مطلوب خواهد بود.

 


نظرات شما

    افزودن نظر شما

    مطالب مرتبط