کاشی و سرامیک کاری در اصفهان

کاشی کاری و سرامیک کاری

نکات مهم و قابل بررسی

برای پوشش نهایی دیوار و کف ساختمان از نوعی مصالح ساختمانی به نام کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. به چند دلیل از این مصالح استفاده می‌شود. که در ادامه به برخی از این دلایل می‌پردازیم.

برای تزیین دیوار و کف گزینه‌ی بسیار مناسبی است. زیرا در طرح و رنگ‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود. مطابق با هر سلیقه ای می‌باشد.

در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم است. برای محیط هایی مثل آشپرخانه و سرویس بهداشتی که دایم در معرض آب هستند بهترین گزینه است.

سطح براق با قابلیت تمیز کردن بالا، باعث شده در طولانی مدت همچنان شکیل و زیبا باشد.

باید به این نکته توجه کنید که کاشی کاری، کار ساده ای نیست نیاز به متخصص دارد. علاوه برآن با توجه به تنوع زیاد در عرضه این مصالح و متنوع بودن جنس‌ها حتما باید برای خرید به کار بلد مراجعه کنید که اجناس خوب را تشخیص بدهد. انتخاب کاشی و سرامیک خوب اهمیت زیادی دارد زیرا که در طولانی مدت معلوم می‌شوذ و شاید در ابتدای کار شما متوجه نباشید و بیشتر بودجه برای شما مهم باشد. کاشی و سرامیک خوب نباید در طولانی مدت دچار شکستکی و ترک خوردگی، رنگ پریدگی یا فرورفتگی شود. درهنگام خرید دقت کنید شکستگی، خلل و فرج یالکه نداشته باشد. و درنهایت خاصیت مقاومتی در برابر آب و رطوبت که مهمترین ویژگی است که باید به آن توجه شود. در باور عموم گاهی کاشی و سرامیک یکسان هستند ولی در حقیقت اینگونه نیست. کاشی یک قطعه سفالی است که روکشی لعابی دارد و سرامیک مصالحی است که جنس روکش لعابی آن از سرامیک بوده و به همین دلیل مقاومتر در برابر سرما، گرما و ضربه است. وزن بیشتری هم نسبت به کاشی دارد. به همین دلیل بیشتر برای پوشش کف استفاده می‌شود.

مراحل نصب کاشی و سرامیک

زیرسازی

در اولین قدم برای زیر سازی شما باید از مقاوم بودن بستر کار اطمینان حاصل کنید. چرا که اگر بستر مقاومت کافی نداشته باشید در طولانی مدت کاشی‌ها ترک میخورند ویا به اصطلاح لق می‌شوند. خصوصا سرامیک‌های کار شده در کف که ممکن است وقتی راه می‌روید صدا بدهند.

برای زیر سازی بهترین مصالح استقاده از سیمان است. گاهی دیده شده که از تخت سه لایه برای زیر سازی استفاده می‌شود اما سیمان قطعا به دلیل مقاومت بالا و خاصیت ضد آب بودن قطعا گزینه مناسبتری می‌باشد. سیمان علاوه بر مزیت‌های ذکر شده از انحراف فضای زیر سازی هم جلوگیری می‌کند.

از یکنواختی سطحی که قرار است کاشی کاری شود اطمینان حاصل کنید و در تمام مراحل و تا انتهای کار حتما این مورد چک شود.

ایجاد خطوط راهنما(معمولا دیوارها کاملا صاف و مربعی ساخته نمی‌شوند به همین دلیل برای نصب دقیق کاشی ها، با استفاده از گچ و نوارهای مخصوص خطوط راهنما می‌کشیم)

کاشی‌ها را روی سطح قرار می‌دهیم تا ایده‌ی کلی کار را متوجه شویم. به این ترتیب یک الگوی مناسب و نمایی کلی از کاشی کاری به دست می‌آید.

آخرین مرحله از زیر سازی آماده کردن ملات است. اصولا طرز تهیه‌ی ملات روی پاکت آن نوشته شده است. پس طبق دستورالعمل کلات را آماده می‌کنیم.

نصب کاشی


اولین قدم ملات ریزی است. (اول ملات را کم کم روی سطح مورد نظر ریخته و بین خطوط راهنما ملات را پخش می‌کنیم.)

کاشی و سرامیک را روی ملات قرار می‌دهند. (اول از گوشه‌ها شروع میکنیم و فاصله‌ی کمی تا دیوار هم رها می‌کنیم که بعد با دوغاب پر می‌شود. این فاصله‌ها به جهت جلوگیری از ایجاد فشار بین کاشی‌ها لازم است.)

از یکنواخت بودن سطح اطمینان حاصل می‌کنیم.

و بالاخره می‌رسیم به مرحله‌ی اجرای دوغاب که برای تکمیل خاصیت ضد آب بودن و مقاوم شدن کاشی سرامیک حتما انحام می‌شود. انتخاب ترکیب دوغاب به فاصله‌ی بین کاشی‌ها بستگی دارد. که معمولا از ترکیب شن و ماسه و در برخی مواد افزودنی ضد آب حاصل می‌شود. حتی این افزودنی‌ها می‌تواند رنگ دوغاب را هم با توجه رنگ کاشی مناسبتر کند. (سعی کنید دوغاب را کم کم بریزید و تمام زاویه‌ها را پر کند.) تقریبا 20 دقیقه به دوغاب باید زمان داد.

در ادامه‌ی اجرای دوغاب با اسفنج مرطوب یا پارچه‌ی نمناک هر کاشی را جداگانه پاک می‌کنیم. سه ساعت صبر کرده و مجدد دوغاب میریزیم.و باز پاک میکنیم.

آخرین مرحله‌ی نصب کاشی درز گیری است که با استفاده از بتونه‌ی مخصوص انجام می‌شود. این مرحله هر 6ماه باید انجام شود.


درمورد کاشی و سرامیک کاری مطلب مهم شناخت شما از جنس و محلی است که می‌خواهید خرید کنید. شما ممکن است در این مورد اطلاعاتی داشته باشید ولی این مهم را در نظر بگیرید که خیلی مهم است کاشی انتخابی شما قرار است در کدام بخش خانه استفاده شود. برای مثال کاشی هایی که در حمام و سرویس بهداشتی کار می‌شود یقینا باید بسیار قابلیت تمیز شدن داشته باشند که هربار در برابر شوینده‌ها مقاومت نکنند و کدر نشوند. یا کاشی هایی که برای کف آشپزخانه و سالن استفاده می‌شود باید بسیار محکم و تمیز کار شوند چون دایما در معرض فشار و ضربه هستند.

امروزه برای شکیل‌‌تر شدن آشپرخونه از طرح‌های متنوع کاشی برای بین کابینت‌ها استفاده می‌شود که شما یقینا در خانه‌ها دیده اید. که چقدر ترکیب رنگ مناسب آنها با کابینت‌ها جلوه‌ی ویژه ای به آشپرخانه می‌دهد.

گاهی ممکن است مالک تمایل داشته باشد کاشی‌های کف سرویس بهداشتی را تیره‌تر انتخاب کند تا قدری کثیف شدن پنهان بماند. که قطعا انتخاب رنگ کاشی‌های دیوار برای تناسب با کف را به چالش می‌کشد.

با توجه به تمام نکاتی و مثال هایی که در بالا گفته شد اهمیت مشورت با طراح و پیمان کار واضح است. قطعا حضور طراح و پیمانکار متخصص می‌تواند زمان وهزینه را کنترل کرده و راندمان کار مثبت باشد.

به شما پیشنهاد می‌کنم با همکاران ما در خصوص بازسازی و پیمانکاری خانه و محل کار مشورت کنید.

برای رسیدن به خانه‌ی رویایی خود با کنترل کردن هزینه‌ها با ما ارتباط بگیرید.

بازسازی و پیمان کاری در اصفهان





نظرات شما

    افزودن نظر شما

    مطالب مرتبط