دسته بندی :  دکوراسیون داخلی

کاربرد چوب و مصنوعات چوبی در دکوراسیون داخلی اصفهان

مصنوعات چوبی پرکاربرد در دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌های امروزی با کاربری‌های مختلف مسکونی، اداری، تجاری از متریال و مصالح متفاوتی استفاده می‌شود. شناخت و آگاهی از ویژگی‌های فیزیکی، مزایا و معایب هر کدام از این مصالح لازمه به کار گیری و استفاده آن‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان است.

آشنایی با ویژگی‌های مصالح به طراحان ایده می‌دهد که با آگاهی کامل بتوانند بهتر و مناسبتر از مصالح بهره گیری کنند.

شرکت پیمان کاری، بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی برج سپاهان از گروه‌های پیش رو در زمینه طراحی‌های مدرن و کلاسیک در شهر اصفهان با دارا بودن کادر مجرب و طراحان متخصص، بهترین دکوراسیون داخلی را برای ساختمان با انواع کاربری ارایه می‌دهد. طراحی و اجرای مصنوعات چوبی رایج در دکوراسیون داخلی در اصفهان از جمله طراحی کابینت در اصفهان تا انواع قفسه و کمد دیواری برای منازل مسکونی در اصفهان و اجرای انواع دکوراسیون مغازه و فضاهای اداری و پزشکی در اصفهان... آماده‌ی همکاری و ارایه‌ی بهترین خدمات در زمان مناسب و هزینه‌ی منصفانه است.

در ادامه به بررسی چند مورد از مصنوعات چوبی، کاربرد و مزایای هرکدام می‌پردازیم.

چوب طبیعی

مرغوب‌ترین و شیک‌ترین کابینت‌ها معمولا از چوب طبیعی طراحی و ساخته می‌شود. زیرا چوب طرح‌ها و گره‌های طبیعی و متنوعی دارد که هر سلیقه ای را پشتیبانی می‌کند. کابینت مدرن یا کلاسیک هر دو قابلیت اجرا با چوب طبیعی را دارند. ولی نکته‌ی بسیار مهم قیمت بالای این متریال است که استفاده از آن را محدود می‌کند.

انواع چوب برای ساخت کابینت آشپزخانه و طراحی داخلی

افرا: چوبی با طیف رنگی سفید تا کرم که دارای ظاهری یکنواخت و صاف است. این چوب تقریبا سنگین می‌باشد.

بلوط: چوبی با طیف رنگی سفید مایل به قرمز و صورتی که گاهی رنگ قرمز آن به قهوه ای هم متمایل است. چوب مرغوب دارای بافت درشت که مقاومت زیادی در برابر رطوبت و فشار دارد.

راش: چوبی با طیف رنگی کرم و کرم متمایل به قرمز، تقریبا سنگین و مقاوم در برابر لانه گزینی حشرات

گردو: یکی از با ارزش‌ترین نوع‌های چوب، چوب گردو است. طیف رنگی این چوب قرمز شکلاتی و قرمز مایل به قهوه ای می‌باشد. چوبی بسیار مقاوم و سخت است.

در این تصویر انواع چوب با طرح طبیعی و طیف رنگی متنوع را مشاهده می‌کنید.

mdf ام دی اف

به دلیل هزینه‌ی بالای اجرای چوب طبیعی و البته قیمت زیاد چوب مصنوعاتی مثل ام دی اف جایگزین چوب طبیعی در طراحی داخلی خصوصا ساخت کابینت و کمد دیواری را شده است. ام دی اف قیمت پایینتر و هزینه‌ی اجرای کمتری دارد و از لحاظ دوام هم قابل قبول است.

در حقیقت ام دی اف یک فرآورده‌ی چوبی بوده که به روش خشک تولید می‌شود. در اصطلاح به آن ام دی اف خام گفته می‌شود. محصولی از چوب‌های خرد و نرم که در اثر گرما و فشار به صورت خشک تولید شده است که اکثرا بعد از تولید روکش می‌شوند. درواقع ام دی اف تخته‌ی فیبری است که با انواع روکش، روسازی شده است.

انواع روکش شامل مصنوعی، رنگ ولاک و یا طبیعی است. روکش‌های طبیعی همان روکش چوب می‌باشد. این روکش‌ها علاوه بر این که موجب زیبایی و تنوع رنگ و طرح می‌شوند در کاربری‌های مختلف تضمین دوام و مقاومت ام دی اف هستند.

ام دی اف ویژگی‌ها و مزایای خوبی دارد که باعث شده نسبت به سایر ورق‌های فشرده مثل تخته لایه، تخته فیبر و ... رونق بیشتری در بازار داشته باشد. ازجمله مزایای ام دی اف شامل موارد زیر است.

مزایا استفاده از ام دی اف

نسب به چوب سبکتر بوده و مقاومت خوبی دارد.

دارای لبه‌های صاف و قابلیت فرم دهی و شکل پذیری آسان

ظاهر زیبا، رنگ و طرح‌های متنوع و شبیه به چوب طبیعی

انواع روکش برای ام دی اف

دو نوع روکش برای ام دی اف وجود دارد. روکش طبیعی (چوب)    روکش مصنوعی

روکش طبیعی

روکش‌های طبیعی در واقع لایه‌ی نازکی از انواع چوب طبیعی می‌باشد که به دلیل نقش‌ها و رنگ‌های متنوع بیشتر برای طراحی آشپرخانه در اصفهان کاربرد دارد. در اقلیم‌های متفاوت ام دی اف چون ابعاد مناسب و ثابت، دوام و مقاومت بیشتر و الیته قیمت مناسبتری دارد جایگزین چوب شده است.

روکش مصنوعی
فویل یا ورق‌های کاغذی

از ارزان‌ترین روکش‌های موجود می‌باشد. که در برابر سایش، حرارت و رطوبت مقاومت قابل توجهی ندارد. معمولا به هدف تزیین ام دی اف به ضورت ساده یا طرح دار، مات یا براق اجرا می‌شود.

روکش پی وی سی

روکش‌های پی وی سی از لحاظ طرح و رنگ تنوع خوبی دارند ولی برای موارد پرکاربرد مثل کابینت آشپزخانه مناسب نیست زیرا دوام بالایی ندارد اما در برابر خش و سایش تقریبا مقاوم است.

روکش‌های ملامینه

از پرکاربردترین روکش‌های ام دی اف محسوب می‌شود. مقاومت قابل قبولی دارد. اجرای آن آسان است. و البته هزینه‌ی مناسبی هم دارد.

مقاومت روکش ها

مقاومت در برابر اسید، حرارت و آب جوش

مقاومت دربرابر رطوبت

در برابر چراغ‌های هالوژنی که اصولا در نزدیکی آنها نصب می‌شود مقاوم هستند و تغییر شکل نمی‌دهند

مقاوم در برابر پوسیدگی

زیبایی و تنوع رنگ

ویژگی‌های ورق‌های ام دی اف

ورق‌ها داری سطوح صاف و یکنواخت

قابلیت سمباده زنی و برش راحت

تنوع در طرح روکش و تراکم

مقاومت قابل قبول در برابر حشرات و پوسیدگی

قیمت مناسب

اتصال راحت

هایگلاس

نوع دیگری از ام دی اف که توسط پلاستیکی به نام پلکسی گلاس روکش شده است.

پلاکسی گلاس ظاهری به شفافیت شیشه دارد ولی مثل شیشه سنگین و شکننده نیست.

از ورق‌های هایگلاس برای طراحی کابینت آشپزخانه، قفسه‌ها و کمد دیواری استفاده می‌شودو البته هزینه بیشتری نسب به سایر ورق‌های ام دی اف با روکش‌های ساده‌تر دارد.

این نکته را در نظر بگیرید که هایگلاس مقاومت کمی در برابر رطوبت دارد و در صورت نفوذ رطوبت باد میکند. پس بیشتر برای سطوحی از آشپزخانه کار کنید که نفوذ رطوبت حداقل است.

بررسی مزایا و معایب انواع مصنوعات چوبی در صنعت کابینت سازی در اصفهان

کابینت ساخته شده از چوب طبیعی

مزایا: زیبایی فوق العاده چشم گیر و بسیار جذاب با قابلیت اجرای جزییات در هنگام ساخت کابینت

معایب: قیمت بسیار بالا و نیاز به زمان طولانی برای ساخته شدن

کابینت ساخته شده از ام دی اف

ورق‌های ام دی اف تنوع در طرح و رنگ بالایی دارند. به همین دلیل با سایر بخش‌های دکوراسیون راحت‌تر میتوان هماهنگ کرد.

مزایا: هزینه کم، وزن پایین، اجرای سریع، مقاومت در برابر رطوبت و راحت تمیز شدن

معایب: حساس به گرمای زیاد ( دربرخی از خانه‌ها شاید دیده باشید که کابینت‌های کنار گاز پوسته شده یا حباب دارند.)

به طور کلی ورق‌های ام دی اف مراقبت نیاز دارند. زیرا قابل تعمیر شدن نیستند.

کابینت‌های گلاس

سطح براق این سبک از کابینت افراد را بسیار جذب میکند که برای دکور آشپزخانه از آن استفاده کنند.

مزایا: قابلیت انعکاس نور و درخشندگی بالا، تنوع رنگی بالا و راحت تمیز شدن

معایب: قیمت بالاتر از ام دی اف

کابینت‌های pvc

این سبک متریال به دلیل ضد آب بودن بیشتر برای کمد و کابینت سرویس‌های بهداشتی و حمام استفاده می‌شود. البته کابینت با روکش پی وی سی با کابینت تمام پی وی سی متفاوت است. کابینت با روکش پی وی سی در آشپرخانه کاربرد دارد.

مزایا: ساخت در زمان کم، نصب با هزینه‌ی پایین، نگهداری آسان

معایب: آسیب به محیط زیست به دلیل تجزیه ناپذیر بودن، ظاهر مصنوعی

بررسی معایب و مزایا انواع مصنوعات چوبی در ساخت کمد دیواری در اصفهان

کمد دیواری، بخش مهم خانه، محیط کار و هر فضایی که نیاز به نظم و سامان دهی دارد، می‌باشد. این کمد و قفسه‌ها باعث می‌شود کلیه‌ی وسایل سریع‌تر پیدا شده زمان کمتری صرف مرتب شدن فضا شود.

البته کمد‌های دیواری فقط برای اتاق خواب نیست، در اتاق نشیمن و راهرو‌ها هم کاربرد دارد. حتی فضاهای بلا استفاده هم با قفسه زدن و کمد زدن قابلیت بهره برداری پیدا می‌کنند. و فضا برای جاسازی وسایل بیشتر شده و البته محیط شکیل‌تر و مرتب‌تر به نظر میرسد.

کمد دیواری چوبی

همانطور که میدانید از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین متریال ها، چوب طبیعی است. ولی اگر تصمیم گرفتیم کل قسمت‌های خانه را با چوب طبیعی دکور کنیم باید بدانیم که هزینه‌ی بسیار بالایی داشته و زمان زیادی هم لازم دارد. برای ساخت کمد دیواری از چوب گردو که از مقاوم‌ترین چوب‌ها محسوب شده و به مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهد استفاده می‌شود.

کمد دیواری ام دی اف

رایج‌ترین متریال ساخت کمد دیواری ام دی اف است. که البته گاهی روکش ملامین می‌شود. این متریال رنگ بندی بسیار وسیعی دارد. نسبت به قیمت مناسب، کیفیت قابل قبولی دارد. فقط بزرگترین ایراد ام دی اف که مقاومت پایین نسبت به رطوبت است را در نظر بگیرید.

کمد دیواری هایگلاس

سطح براق و قابلیت انعکاس نور در این متریال باعث می‌شود فضا دل باز و مدرن به نظر برسد. مثلا برای اتاق با فضای کوچک کمد دیواری هایگلاس با رنگ سفید فضا را بزرگتر از چیزی که هست نمایش می‌دهد. این نکته را در نظر بگیرید که نسبت به ام دی اف گرانتر است.

کمد دیواری ملامینه

ملامین درواقع نوعی روکش است. اگر روی ام دی اف کار شود کمد دیواری با روکش ملامین خواهیم داشت ولی اگر روی ورق‌های نءوپان کار شود کمد دیواری ملامینه به وجود می‌آید. معمولا این ورق‌ها کیفیت خوبی ندارند. و بیشتر برای بدنه و درب کمد به کار برده می‌شود.

در تصویر بالا تفاوت ورق ام دی اف با روکش ملامینه و ورق نیوپان با روکش ملامین کاملا واضح است. ورق با روکش سفید ام دی اف است.

با توجه به این میزان تنوع حتما برای استفاده از مصنوعات چوبی با متخصص و طراح معتبر در اصفهان مشورت کنید.

 

 


نظرات شما

    افزودن نظر شما

    مطالب مرتبط