کاربرد متریال جدید در بازسازی ساختمان در اصفهان

متریال جدید در بازسازی ساختمان

با کمی دقت متوجه می‌شویم تقریبا تمام بخش‌های زندگی همواره در حال تغییر و تحول است. تغییراتی که اکثرا به سمت فراهم نمودن آرامش و آسایش و البته امنیت بیشتر انسان هاست. به دنبال تحولات مداوم در دنیای مدرن، مصالح ساختمانی طبق آخرین تکنولوژِی روز دنیا در حال تغییر است. 

متریال و مصالح قدیمی هم سو با تحولات دنیا در حال تغییر است. نه تنها مواد تشکیل دهنده بلکه ظاهر مصالح و کاربرد متریال‌ها متفاوت می‌شود. مصالح قدیمی مزایای محدودی داشتند. و با گذشت زمان دیگر کیفیت اولیه را نخواهند داشت. همین کاهش کیفیت عمر بنا را کم میکند. ولی امروز مصالح جدیدی در بازار وارد می‌شود تنوع زیاد و قابلیت‌های فوق العاده ای دارند. طراحی و ساخت بناها امروزه اهداف بیشتری را  نسبت به گذشته دنبال می‌کند. فقط هدف کار و زندگی در داخل بنا نیست. امروزه اولیوت اول آرامش و امنیت بنا است. پس هرچقدر مصالح با کیفیت‌تر باشند بنا نوین و بهتر خواهد بود.

از مهمترین نکاتی که امروزه اهداف ساختمان هاست امنیت است. مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله، سرقت و یا تخریب بر اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی از جمله نکات مهم در انتخاب نوع طراحی ساختمان و مصالح  مصرفی است. مورد دوم وزن سازه است. که هرچقدر سبکتر و در عین حال مقاوم باشد بسیار بهتر است. تمام این نکات در کنار حفظ ظاهر زیبا و جذاب ساختمان رعایت می‌شود. مسیله قابل بررسی دیگر عمر مصالح می‌باشد حتما میدانید که مصالح با کیفیت هزینه نگه داری ساختمان را کاهش داده و عمر آن را طولانی‌تر می‌کنند.

در ادامه‌ی این مطلب به چند مورد از این مصالح اشاره می‌کنیم.

بتن خود ترمیم شونده

از مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی که رکن اصلی فونداسیون و پی ساختمان می‌باشد بتن است. اغلب در ساختمان‌ها مشکل ترک خوردن بتن دردسر بزرگی ایجاد میکند و باعث نگرانی می‌شود که مبادا استحکام و مقاومت ساختمان در اصفهان کاهش یابد. بتن خود ترمیم شونده از گسترش ترک خوردگی‌ها جلوگیری میکند. آن‌ها را پر و ترمیم می‌نماید. زمانی که به بتن معمولی موادی اضافه شود تبدیل به بتن ترمیم شونده می‌شود. عمر بالایی پیدا میکند. ترکیب ماده ای به نام سیلیکات سدیم بتن را قادر می‌سازد که خود را ترمیم کند.

بتن اسفتجی

مخلوط شن، سیمان، ماسه و آب بتن اسفتجی را می‌سازد که به دلیل وجود فضاهای خالی آب از آن خارج می‌شود. برخی مواد افزودنی به بتن اسفنجی اضافه می‌شود که میزان مقاومت، زمان گیرایی بتن و نفوذ ناپذیری بتن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع عملکرد بتن بهتر می‌شود. از جمله افزودنی‌ها شامل گاز سیلیس و خاکستر بادی است که سبب دوام بتن در برابر ترک خوردگی شده و باعث می‌شود بتن به دلیل وجود فضاهای خالی کافی، آب باران را به زیر زمین منتقل کند. و مانع آب گرفتگی معابر می‌شود. از این بتن به منظور زیر سازی کف حیاط سازها در اصفهان و زیر سازی چمن استفاده می‌شود.

استفاده از این بتن در سازه در اصفهان مزایایی دارد که مهم‌ترین آن کاهش وزن سازه و مقاومت در برابر دمای بالا و پایین است. این مقاومت سبب عدم ترک خوردگی بتن می‌شود.

بتن رسانای نور

در ساخت این بتن از سیمان و درصد کمی فیبر شیشه ای استفاده شده است. میزان فیبر شیشه ای تقریبا 4درصد وزن کل بتن است. استفاده از این فیبر‌ها باعث انتقال نور می‌شود. البته بازتاب نور با همان رنگ واقعی نور است. پس بتن همیشه نقش استحکام و سختی را ایفا نمیکند و گاهی جهت زیبایی استفاده میشود.

متداول‌ترین کاربرد این بتن، ساخت دیوار است. به دلیل استحکام زیاد حتی به عنوان دیوار باربر هم میتوان استفاده کرد. در طراحی دکوراسیون داخلی به طوری که پشت دیوار نور پردازی شده است هم کاربرد دارد.

بتن رومی

بتن رومی از جمله متریال جدید در ساختمان سازی در اصفهان که مقاومت بیشتری نسبت به بتن مدرن دارد. و البته علاوه بر مقاوم بودن، سبکتر هم است که بسیار ویژگی فوق العاده ای جهت کاهش وزن بار مرده سازه است.

پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی

برای نمای ساختمان از پنل هایی استفاده می‌شود که دولایه آلومینیوم ساخته شده که بین آن‌ها پلی اتیلن قرار داده شده است. این پانل‌ها آسان پردازش شده و نصب راحتی دارند. در برابر عوامل محیطی مثل تابش نور آفتاب، ضربه ، تغییرات دمایی، گرد و غبار و رطوبت مقاوم است و طول عمر بالایی دارد. و در کنار این ویژگی‌های مثبت نمای زیبایی به ساختمان می‌دهد. این پانل‌ها حتی در برابر آتش و حرارت اسیب پذیر نیستند و به دلیل تنوع بالای رنگ مورد پسند اکثر سلیقه‌ها می‌باشد.

 

کاشی حرارتی

این کاشی‌ها قادر به تولید حرارت هستند. وقتی به کاشی اختلاف ولتاژ داده شود به دلیل رسانا بودن لعاب کاشی، گرم شده و حرارت تولید می‌کند. بدنه یک عایق حرارتی بوده و اختلاف ولتاژِی که اعمال می‌شود هدر نخواهد رفت. این کاشی‌ها دوام بالایی دارند و آب بندی مناسب شده اند. از این کاشی‌ها برای آشپزخانه، دیوار‌های حمام، سونا، بدنه‌ی برخی لوازم خانگی و حتی اتومبیل استفاده می‌شود.

همواره دو عامل مهم وجود دارد که تعیین کننده‌ی مصالح انتخابی جهت ساخت و ساز ساختمان در اصفهان است. عامل اول هدف از ساختن ساختمان و عامل دوم بودجه. با مشورت با شرکت پیمانکاری معتبر در اصفهان می‌توانید همواره بهترین انتخاب را داشته باشید.

 



نظرات شما

    افزودن نظر شما