وظایف پیمانکار ساختمان در اصفهان

وظایف پیمانکار ساختمان چیست؟

هر زمان تصمیم به ساخت و ساز ساختمان و یا زمین در اصفهان گرفتید باید به دنبال شرکت یا فردی به عنوان پیمانکار باشید با مراجعه به لینک زیر ضرورت حضور پیمانکار را متوجه خواهید شد.

پیمانکاری در اصفهان

بعد از انتخاب پیمانکار معتبر و متخصص شما باید از وظایف پیمانکار و حقوق خود آگاه باشید. در این مطلب سعی میکنیم به برخی از این موارد اشاره کنیم.

قبل از شرح وظایف بهتر است کمی درباره‌ی قرارداد پیمانکاری بدانیم.

پیمانکار و قرارداد پیمانکاری چیست؟

پیمانکار ساختمان در واقع یک مجموعه‌ی حقوقی یا حقیقی می‌باشد که کلیه‌ی فعالیت‌های ساخت و ساز از تهیه و حمل و نقل مصالح تا زیر سازی و اجرا را به عهده میگیرد. بین شما پیمان کار قراردادی منعقد میشود. در واقع شما کارفرما محسوب می‌شوید و قرارداد بین شما به عنوان کارفرما، پیمانکار و مهندس مشاور بسته می‌شود. این قرارداد شامل مشخصات اصلی مثل مبلغ و مدت زمان ساخت پروژه، زمان تحویل، نحوه‌ی پرداخت پول، رعایت کلیه‌ی قوانین و مقررات شهرداری و... است. کلیه‌ی حقوق کارفرما و پیمانکار و مسیولیت‌های هر دو طرف به طور دقیق باید ذکر شود. در واقع پیمانکار از طرف کارفرما نماینده‌ی اجرای پروژه و مدیریت کلیه مسایل معرفی می‌شود. تمام وظایف پیمانکار مثل تهیه نقشه ساخت و ساز در اصفهان، دریافت مجوز‌های ساخت از ارگان‌های مربوطه، تهیه و حمل و نقل مصالح و ماشین آلات، استخدام افراد جهت اجرای بخش‌های مختلف پروژه و فراهم نمودن کلیه شرایط امنیتی در قرارداد ذکر می‌شود. طبق امضای طرفین این تعهدات بین دو طرف پیمانکار و کارفرما برقرار می‌شود.

وظایف مهم پیمان کار ساختمان

از جمله مهمترین وظایف پیمانکار ساختمان شامل موارد زیر است

قراردادهای پیمانکاری ساختمان از هر نوعی که باشند به صورت کلی پیمانکار ساختمان موظف است تا موارد مشخصی را در اجرای عملیات عمرانی رعایت نماید. از جمله مهم‌ترین وظایف پیمانکار ساختمان عبارت است از:

برنامه ریزی برای مراحل پیش روی پروژه ساخت و ساز ساختمان در اصفهان

استخدام کارکنان و تنظیم جدول زمانی جهت اجرای مرحله به مرحله‌ی کل فعالیت‌های لازم از شروع تا پایان پروژه

پیمانکار باید در تمام مراحل اجرا به نقشه‌های فنی و اجرایی پایبند باشد.

در حین اجرای پروژه اگر مشکلی ایجاد شد باید با کارفرما و مشاور در میان بگزارد

پیمانکار باید به تمام قوانین مربوط به ساخت و ساز آگاه باشد و به این نکته که بسته به زمان و مکان ساخت و ساز ممکن است قوانین متفاوت باشد توجه کند.

پیمانکار باید دقت داشته باشد که همه‌ی فعالیت‌های در راستای ساخت و ساز ساختمان در اصفهان باید قانونمند باشد.

پیمانکار مسئول نظارت دقیق بر پیشرفت‌ها و تغییرات ساختمان است.

در محل پروژه همواره حاضر باشد و در لحظه اگر تغییراتی لازم است انجام شود.

با رعایت کلیه اصول و قوانین از بروز هر حادثه ای جلوگیری کند.

تهیه وسایل خدماتی و حفاظتی کارگران بر عهده‌ی پیمانکار می‌باشد.

انواع پیمانکاری

با توجه به نوع قرارداد بین طرفین انواع پیمانکاری وجود دارد که در ادامه به هرکدام می‌پردازیم

مدیریت پیمان(درصدی)

به استخدام دراوردن یک شخص حقیقی یا حقوقی برای اجرای صفر تا صد پروژه که دستمزد وی براساس درصدی پرداخت می‌شود. این درصد به این صورت محاسبه می‌گردد که هزینه‌ی کل اجرای پروژه که شامل هزینه اجرا، تهییه مصالح و دستمزد کارکنان است محاسبه شده و درصدی از این هزینه‌ها که قبلا در قرارداد توافق شده است به عنوان دستمزد پیمانکار پرداخت می‌شود. در این مواقع مدیر مالی پروژه از طرف کارفرما معرفی می‌شود تا نظارت دقیق بر کلیه‌ی هزینه‌ها داشته باشد. در قرارداد پیمانکاری درصدی سود زیان برای هر دو طرف کارفرما و پیمانکار خواهد بود و در ابتدا کارفرما هیچ هزینه‌ی اضافی پرداخت نخواهد کرد و فقط هزینه‌ی تهیه مصالح، نیروی انسانی و ماشین آلات پرداخت می‌شود. البته کارفرما حتما با پیش فاکتور پرداخت‌ها را انجام می‌دهد.

از مزایای این نوع قرارداد این است که در کلیت هزینه‌ها کاهش چشمگیری خواهیم داشت. و مدیریت هزینه‌ها بر عهده‌ی کارفرما می‌باشد. از طرفی شرکت پیمانکار هزینه ای برای اجرا پرداخت نمی‌کند و فقط وظیفه مدیریت نیروهای کار و ساخت و ساز را به عهده داشته و در انتها درصدی از کل هزینه‌ها را دریافت می‌کند.

پیمانکاری ساختمان امانی

این روش پیمانکاری معمولا در پروژه‌های کوچک که زمان محدود بوده و پروژه سریع باید تمام شود به کار گرفته می‌شود. کارفرما فرد یا افراد مورد اعتماد خود را انتخاب کرده و مدیریت پروژه را به عهده‌ی آنها می‌گزارد. تمامی مسیولیت پروژه و تامین کلیه‌ی مصالح و ماشین آلات به عهده‌ی کارفرما می‌باشد و واحد امانی حقوق خود را از کارفرما دریافت کرده و ناظر بر اجرای پروژه است. در این روش سود شرکت پیمانکار حذف می‌شود.

پیمانکاری دستمزدی

در پیمان‌های دستمزدی تهیه مصالح عهده‌ی کارفرما است و شرکت پیمانکار فقط اجرای عملیات را بر عهده دارد بنابراین شرکت پیمانکار از بابت اجرای دستمزد دریافت می‌کند. تهیه وسایل و ابزار مورد نیاز بر عهده‌ی پیمانکار است. این نوع قرارداد به نفع هر دو طرف کارفرما و پیمانکار میباشد زیرا کارفرما با توجه به سلیقه‌ی خود نوع و جنس مصالح را انتخاب می‌کند و براساس بودجه اقدام به خرید می‌نماید و در صورت به وجود آمدن مشکل مالی کار تعطیل می‌شود. و شرکت پیمانکار چون فقط دستمزد نیروی انسانی را پرداخت می‌کند در صورت تعطیل شدن پروژه مشکلی پیش نخواهد آمد.

کلام آخر

با توجه به اهمیت قرارداد و حضور پیمان کار معتبر برای ساخت و ساز ساختمان در اصفهان شما حتما نیاز به مشاوره و تحقیق خواهید داشت. باید به ترتیبی تصمیم بگیرید و قرارداد تنظیم کنید که در نهایت برای شما سود به همراه داشته باشد.

شرکت بازسازی و پیمان کاری برج سپاهان در اصفهان و شهرستان‌های اطراف اصفهان برای انجام کلیه‌ی امور ساختمانی از صاخت و ساز صفر تا صد ساختمان، بازسازی و طراحی دکوراسیون داخلی در خدمت شما می‌باشد.

 




نظرات شما

    افزودن نظر شما