دسته بندی :  دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی ایرانی منزل چگونه است؟

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی خانه‌ی ایرانی

این روزها هنر و معماری ایرانی در کل جهان زبانزد است. و مثال معروف هنر نزد ایرانیان است صحت دارد. کافی است از دیربار نگاهی به سبک چیدمان و دکور خانه‌های ایرانی بیاندازید. ترکیبی از رنگ‌های شاد و اشگال هندسی را خواهید دید که با هماهنگی فوق العاده ای کنار هم قرار گرفته اند.به عنوان یک ایرانی باید قدری از این هنر را در منزل خود پیاده کنیم تا از زنده بودن و شادابی دکور خانه لذت ببریم.

همانطور که می‌دانید تنوع زیادی در سبک معماری در داخل ایران وجود دارد. معماری داخلی منازل هم سبک خود را دارند. در دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی وسایل و مبلمان نقش مهمی دارند. استفاده از رنگ‌ها ، نور، فرش و مبلمان، نور و انواع گل و گیاه از جمله موارد مهمی است که باید رعایت شود تا در نهایت دکوراسیون به سبک ایرانی داشته باشیم.

اصفهان شهر معروف به هنر و صنایع دستی است. در اصفهان اصالت هنر در معماری و دکوراسیون اکثر سازه‌ها مشاهده می‌شود. این روزها با رشد مدرنیته مردم به سمت دکوراسیون‌های مدرن‌تر تمایل دارند. ولی در اصفهان همواره بخشی از خانه دکوراسیونی کاملا ایرانی و سنتی دارد. 

چایگاه صنایع دستی در دکوراسیون داخلی ایرانی

هرگز تاثیر فوق العاده‌ی صنایع دستی را دکوراسیون داخلی را فراموش نکنید. جس شادابی و زنده بودن در صنایع دستی روحیه بخش خانه خواهد بود. انواع گلیم، حصیر، پارچه و پرده‌های سنتی، رومیزی‌های گلدوزی شده، پراغ‌های گرد سوز،...همگی میتوانند بخشی از دکور خانه‌ی شما باشند. و کمتر کسی میتوان پیدا کرد که عاشق آن بخش سنتی، ایرانی خانه‌ی شما نشود.

جایگاه فرش در دکوراسیون داخلی ایرانی

باشکوه‌ترین و مهم‌ترین بخش دکوراسیون داخلی ایرانی، فرش است. فرش نفیس و دستبافت ایرانی که در تمام دنیا طرفدار زیادی دارد در اصفهان بافنده‌های فوق العاده ای داریم که بهترین فرش‌های دستباف حاصل زحمت آن هاست. حتی در بسیاری از خانه‌های ایرانی فرش دستباف قاب شده و  به عنوان پوشش باشکوهی برای دیوار استفاده می‌شود. رنگ و نقوش فرش ایرانی الهام بخش زندگی و سرزندگی است.

رنگ‌های شاد و تند در فرش ایرانی همواره طروات و سرزندگی را به خانه‌ی ایرانی هدیه می‌دهد.

جایگاه خوش نویسی در دکوراسیون داخلی

شاید برای شما عجیب باشد که چگونه میتوان از خوشنویسی در دکوراسیون استفاده کرد. ولی باید تاکید کنیم که این هنر جایگاه ویژه ای در دکوراسیون داخلی منازل ایرانی و اماکن عمومی دارد. میتواند گزینه‌ی فوق العاده ای برای پوشش دیوار‌ها باشد. شیک‌ترین پیشنهاد برای دکوراسیون دیوار منزل ایرانی استفاده از یک بیت شعر فارسی به خط زیباست که یادآور احساس و انسانیت باشد. حتی استفاده از آیات قران نیز بسیار فوق العاده خواهد بود. برای استفاده از خوش نویسی برای تزیین دیوار‌های خانه از هنر پتینه کاری استفاده می‌شود. حتی استفاده از تابلوهای خوش نویسی هم گزینه‌ی مناسبی است.

دکور دیوار با ترکیب هنر پتینه و آینه‌های دکوراتیو

هنر خوشنویسی در دکوراسیون کلاسیک و مدرن کاربرد داشته و به عنوان پوستر، کاغذ دیواری، تابلو و پتینه قابلیت اجرا دارد. امروزه این هنر وارد طراحی مبلمان و مصنوعات چوبی هم شده و هنرنمایی می‌کند.

هماهنگی فوق العاده‌ی طرح کاغذ دیواری و قاب خوش نویسی

جایگاه گره چینی سنتی در دکوراسیون داخلی

گره چینی یکی دیگر از هنرهای اصیل ایرانی که امروزه در دکوراسیون مدرن و کلاسیک کاربرد زیادی دارد.  انواع پارتیشن، آینه، دکور سقف و حتی مبلمان خانه را با الگوهای گره چینی طراحی کنید. ترکیب گره پینی با گچ بری و پتینه کاری نمایی فوق العاده ایجاد خواهد کرد.

در اکثر سازه‌های تاریخی و حتی مغازه‌های شهر اصفهان انواع درب‌ها و پنجره هایی که به این سبک طراحی شده اند را مشاهده خواهید کرد.

برای آشنایی بیشتر با گره چینی سنتی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

گره چینی سنتی

استفاده از تکنیک گره چینی سنتی برای دکور پنجره

دکور دیوار و پنجره با گره چینی سنتی

جایگاه رنگ در دکوراسیون داخلی ایرانی

اهمیت ویژه‌ی رنگ در دکوراسیون داخلی بر کسی پوشیده نیست. تاثیر رنگ در خلق و خو افراد بسیار زیاد است. ایرانیان از دیرباز به این ویژگی رنگ‌ها آگاه بودند و همواره ترکیب مختلف رنگ‌ها در خانه و لباس افراد هویدا بود.

با مراجعه به لینک زیر از تاثیر رنگ‌ها در دکوراسیون بیشتر آشنا می‌شوید.

تاثیر رنگ در دکوراسیون

استفاده از ترکیب رنگ هایی که برگرفته از هنر اصیل ایرانی است میتواند به دکور خانه‌ی شما اصالت هنر ایرانی را هدیه کند اما کدام ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون ایرانی بیشتر استفاده می‌شود؟

از قدیمی‌ترین رنگ ها، که شما اکثرا در خانه‌های مادربزرگ‌ها زیاد دیده اید از گلیم و فرش تا پشتی و پرده‌های دیوار، رنگ قرمز آتشین است. این رنگ به لعل گون هم معروف است. که ترکیبی از نارنجی و قرمز می‌باشد. اگر دکوراسیون سنتی و ایرانی میخواهید باید بخشی از خانه این رنگ برجسته‌تر باشد.

رنگ طلا گون هم طرفداران خاص خود را دارد و برای دکوراسیون‌های کمی پر زرق و برق و سلطنتی استفاده می‌شود. در زمان‌های قدیم رنگ برجسته‌ی عمارت‌های افراد خاص بوده است.

رنگ لاجوردی یا فیروزه ای رنگ لوکس و زیبا که از دیرباز برای کاشی کاری‌های بخش‌های مختلف خانه‌ها استفاده می‌شده است. این رنگ در اصفهان طرفدار زیادی دارد. رنگی آرامش بخش و شیک که میتواند بخشی از دکوراسیون منزل شما باشد.

در نهایت طرفند‌های مختلفی میتوانید بزنید تا دکوراسیون ایرانی شیک داشته باشید. مثلا استفاده از گل و گیاه، کوسن‌های گل دوزی شده، نصب بشفاب‌های مینیاتوری روی دیوار و ... همگی بستگی به سلیقه‌ی شما دارد. ولی باید بذیریم که آرامشی که دکوراسیون سنتی به شما می‌دهد در هیچ دکوری وجود ندارد.

برای اینکه بهتر بتوانید خانه را دکور کنید حتما با متخصص این حرفه مشورت کنید و یک طراح حرفه ای درکنار خود داشته باشید. شرکت بازسازی و پیمانکاری برج سپاهان در اصفهان در زمینه‌ی دکوراسیون داخلی چراغ راه شما خواهد بود.

 





نظرات شما

    افزودن نظر شما