دسته بندی :  دکوراسیون داخلی

انواع سنگ و کاربرد آن در ساختمان در اصفهان

انواع سنگ‌های ساختمانی

سنگ‌ها به دلیل قابلیت‌های فوق العاده ای که دارند از گذشته تا به امروز در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی داشته اند. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد سنگ میتوانیم به مقاومت بالا و دوام زیاد، مقاومت در برابر سایش و ضربه، جلاپذیری، قابلیت صیقل دادن و برش خوردن، ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، قابلیت شست و شو، غیر قابل نفوذ بودن، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، مقاومت کششی  و پایداری در برابر مواد شیمیایی اشاره کرد.

از سنگ در صنعت ساختمان از نمایی بیرونی تا دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. علاوه بر این در جاده سازی، کفسازی پیاده رو و خیابان و دیوار کشی و... کاربرد دارد.

با مراجعه به لینک زیر با انواع دیگر مصالح ساختمانی در اصفهان آشنا می‌شوید.

انواع مصالح ساختمانی

در این مطلب در مورد سنگ، متریال جذاب با قابلیت‌های فوق العاده صحبت خواهیم کرد و از کاربرد‌های متفاوت آن را بیان میکنیم.

کاربرد‌های مختلف سنگ در ساختمان سازی

همانطور که گفتیم از نمای بیرونی تا دکوراسیون داخلی در صنعت ساختمان سازی در اصفهان از سنگ استفاده می‌شود. که در ادامه به هرکدام از این کاربرد‌ها می‌پردازیم.

کف سازی و ساخت پله

برای کف پلکان ساختمان و کفپوش از سنگ استفاده می‌شود. سنگی که به این منظور انتخاب می‌کنید باید در برابر سایش و ضربه مقاومت داشته باشد. زیرا این محیط در معرض سایش زیاد و ضربه است. سنگ کف ساختمان باید قابلیت برش نیز داشته باشد. نکته‌ی دیگر تخلخل کم می‌باشد. درواقع سنگی برای کف انتخاب می‌شود به دلیل اینکه در معرض آلودگی هاست و مرتب شسته شده و با مواد شوینده برخورد دارد باید نفوذ ناپذیر باشد تا آسیب نبیند. این ویژگی مربوط تخلخل بوده و باید میزان تخلخل پایین باشد. از جمله سنگ‌های مناسب برای پلکان و کف مرمریت و گرانیت است.

نماکاری ساختمان

نماکاری ساختمان از جمله کارهایی است که سنگ در روند آن کاربرد زیاد داشته و ساختمان‌های نما سنگ بسیار شکیل می‌شوند. سنگ‌های مورد استفاده در نماکاری باید در برابر تغییرات آب و هوا مقاوم بوده و در برابر سایر عوامل محیطی با دوام باشند.

شرایط جوی متغییر، تابش مستقیم نور خورشید، گرد و غبار، یخبندان، آلودگی هوا و باران‌های اسیدی از جمله عواملی است بر مقاومت سنگ تاثیر می‌گزارد. سنگ تراورتن برای نماکاری مناسب است.

با مراجعه به لینک زیر با نماکاری ساختمان در اصفهان بیشتر آشنا می‌شوید.

نماکاری ساختمان در اصفهان

برای اجرای نمای رومی که سبک جذاب نماکاری ساختمان است. سنگ‌های تراورتن بسیار کاربرد دارند.

 

کاربرد سنگ برای دیوار و شالوده

برای ساخت دیوار‌های حایل و شالوده سنگ‌ها به صورت نامنظم و بدون شکل خاص چیده میشوند. برای کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی از سنگ‌های منطقه استفاده میشود. برای پر کردن فاصله‌ی سنگ ها، از سنگ‌های کوچکتر میتوان کمک گرفت. سنگ هایی که لایه بندی دارند و متخلخل هستد برای شالوده مناسب نیستند. ولی سنگ‌های مقاوم که بتوانند وزن و فشار بالا را تحمل کنند مثل سنگ آهکی یا ماسه سنگ برای دیوار مناسب هستند.

پوشش سنگ برای دیوار‌های داخل ساختمان

دیوار‌های داخلی ساختمان زمانی که با سنگ پوشش داده می‌شوند بسیار شکیل و جذاب خواهند شد. اصولا برای پوشش دیوارهای سرویس بهداشتی و حمام، ساختمان‌های اداری، سالن‌های غذاخوری و فروشگاه‌ها از سنگ استفاده می‌شود. سنگی که به این منظور انتخاب می‌شود باید ظاهری زیبا داشته و جلا خورده باشد. از طرفی تخلخل کم داشته و در برابر شست و شو با مواد شوینده مقاوم باشد.

نقش سنگ در دکوراسیون داخلی بر کسی پوشیده نیست. برای پوشش کف ساختمان تا دیوارپوش، سنگ کاربرد دارد. به دلیل هزینه‌ی بالا کسانی که محدودیت در هزینه‌ها دارند از سنگ استفاده‌ی کمتری در دکوراسیون داخلی میکنند. برای مثال از سنگ آنتیک برای تزیین بخشی از خانه مثل ستون‌ها یا اطراف شومنیه و قای درب و پنجره‌ها می‌توان استفاده کرد. اگر نمیتوانید در کل دکوراسیون از سنگ استفاده کنید با این روش بخش هایی از خانه را با سنگ دکور کنید.

استفاده از سنگ برای پشت بام

این روزها استفاده از سنگ برای پوشش پشت بام بسیار کم است. به دلیل وزن سنگین سنگ که ایجاد بار اضافه میکند. اما این قابلیت را دارد که به عنوان پوشش مقاوم و زیبا برای پشت بام استفاده شود. سنگ هایی که برای پشت بام استفاده می‌شوند باید تا حد امکان سبک، بدون تخلخل و غیر قابل نفوذ باشند. و به راحتی خم نشوند. 

معرفی انواع سنگ‌های ساختمانی

تا این قسمت مطلب سعی کردیم کاربردهای مختلف سنگ در صنعت ساختمان سازی را بیان کنیم. در ادامه به معرفی هر یک از سنگ‌های کاربردی در صنعت ساختمان در اصفهان پرداخته و ویژگی‌های هرکدام را بررسی میکنیم.

سنگ گرانیت

برای تزیین کف خانه و پلکان، برخی دیوارهای داخلی، دکور ستون‌ها و ساخت مجسمه استفاده می‌شود. گرانیت به دلیل سختی و چگالی بالا از مصالح بسیار با دوام است. گرانیت سنگ گرانی است و زیرا استخراج و صیقل دادن آن بسیار پر هزینه و زمان بر است. این سنگ نفوذ ناپذیر بوده و در برابر ضربه مقاوم است. از این سنگ در زیر بنای ساختمان و کف سازی بهره میبرند.

استفاده از سنگ گرانیت جلا خورده در دکوراسیون داخلی و پوشش روی جزیره‌ی آشپزخانه

سنگ کوارتزیت

کوارتزیت از سنگ‌های مقاوم در برابر هوازدگی است. بنابراین بیشترین کاربرد را در نماکاری ساختمان و قسمتهایی دارد که مستقیم در معرض تغییرات آب و هوایی هستند. مثل کف زمین و سطح پله ها.

 قیمت مناسبی داشته و استفاده از آن مقرون به صرفه است. این سنگ شباهت ظاهری زیادی با گرانیت دارد. ولی از گرانیت سختتر است. ظاهر بلوری و زبر با طیف رنگ قرمز، خاکستری و قهوه ای شناخته میشود.

سنگ مرمر

مهمترین ویژگی سنگ مرمر خاصیت صیقل پذیری بالای این سنگ است. که باعث ایجاد سطح آینه ای میشود. از این سنگ به دلیل جلای بالا زیبایی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. ولی نکته منفی این سنگ مقاومت کم آن در برابر آلودگی و رطوبت است. بنابراین برای نماکاری و قسمت‌های بیرونی ساختمان توصیه نمی‌شود. سنگ مرمر سنگ گرانی بوده و باید از لحاظ هزینه محدودیت وجود نداشته باشد تا بتوان از این سنگ در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کرد.

سنگ مرمریت

مرمریت برخلاف اسم هیچ شباهتی به مرمر ندارد. به دلیل مقاومت کم در برابر هوازدگی و باران‌های اسیدی قابلیت استفاده در خارج از ساختمان را ندارد. و بیشتر داخل ساختمان کاربرد دارد.

طرح جذاب سنگ مرمریت

سنگ تروارتن

از این سنگ برای نماکاری و دکوراسیون داخلی استفاده میشود. در مناطق گرمسیر برای دکور داخل ساختمان از تروارتن کاربرد دارد. معروف‌ترین سنگ تراورتن، تراورتن حاجی آباد است که در کل دنیا شناخته شده است. از این سنگ در لابی هتل‌ها و نماکاری ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

مراکز خرید سنگ در اصفهان

مراکز خرید سنگ در اصفهان

شهرک صنعتی محمودآباد

شهرک صنعتی سگزی

شهرم صنعتی مورچه خورت

شهرک صنعتی نجف آباد

شهرک صنعتی خمینی شهر

با مراجعه به این مراکز در شهر اصفهان به انواع سنگ دسترسی خواهید داشت.




نظرات شما

    افزودن نظر شما